| Autor |
Zpráva |
zuzka
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 09:07
- Nahlásit
Trotelchen
jo, to je, ale snad je aspoň "drobným důkazem", že když otec nakryje dceru (a naopak), nenarodí se hned naprosto debilní štěňata, která nebudou pořádně životaschopná, v lepším případě pouze s celoživotními trvalými následky...
a o to v prvopočátku šlo, ne?
|
Trotelchen
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 09:08
- Nahlásit
gabifi
vybíráme plemena, která s námi sdílí domov podle povahy...částečně i podle vzhledu, aby se nám nestalo tohle: sory, 75 cm kohoutkové výšky se mi nevejde do bytu ani do auta, tak musíš z baráku
Aha, takže je lepší se dostat třeba na úroveň chovu Anglických buldoků, šarpejů a jiných trosek, jo? Hlavně, že vím, jak budou velcí
|
Trotelchen
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 09:10
- Nahlásit
zuzka
, to je, ale snad je aspoň "drobným důkazem", že když otec nakryje dceru (a naopak), nenarodí se hned naprosto debilní štěňata, která nebudou pořádně životaschopná, v lepším případě pouze s celoživotními trvalými následky...
jj, ale to já tvrdím od začátku...záleží na "stáří" toho plemene a píše to nyní tuším i Smečka.
Já si také nemyslím, že inbreeding musí být špatný...jkde o spoustu věcí okolo nejspíš.......
|
Maya
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 09:11
- Nahlásit
Zajímavé čtení o těch nemocech z příbuzenské plemenitby. Nakonec můžu být ráda, že můj pes má jen osteochondrozu.
V našem plemeni je taky téměř nemožné najít nepříbuzného psa, příbuzenskou mají v PP skoro všichni. Štěňata se prodávají levně, takže krytí v zahraničí nepřipadá v úvahu, prostě začarovaný kruh.
|
Trotelchen
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 09:11
- Nahlásit
Maya
|
gabifi
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 09:14
- Nahlásit
Smečka
proč je selekce na pracovní upotřebitelnost lepší, než ta na exteriér? Podle mne je to to samé. Upřednostňování jednoho souboru znaků na úkor těch ostatních. To samé je selekce chovných zvířat na základě jedné zdravotní prohlídky.
Málopočetky, to je možná trošku jiná kapitola, ale zatím jsem se s nevitálním jedincem u KK nesetkala.
|
Smečka
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 09:14
- Nahlásit
Trotelchen
Smečka
To jako, že, když mám zdeprimovaný třeba nějaký imunitní gen a budu dál selektovat třeba na pracovní upotřebitelnost, tak se mi ta imunita obnoví....když již stejně selektuji z té zdeprimované populace? ?? ??? ?? ?
Pes se špatnou imunitou nebude pravděpodobně vykazovat nějakou žádoucí procovní upotřebitelnost.
Pracovní upotřebitelnost psů souvisí s jinými prospěšnými vlastnostmi(zdraví,vitalita,odolnost,temperament,v ytrvalost...)
samozřejmě,že "zdeprimovaný gen tímto nemůžeš s populace úplně vytalčit,ale alespoń omezit.
|
gabifi
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 09:18
- Nahlásit
Trotelchen
miniatury, obři, krátkolebá, naháči, lymfatická plemena...to jsou extrémy, ale bohužel oblíbené. Chov psů s PP je kontroverzní záležitost...ale to je i chov oříšků, ne? Konec filozofování, mažu ven se psy.
|
Trotelchen
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 09:20
- Nahlásit
Pes se špatnou imunitou nebude pravděpodobně vykazovat nějakou žádoucí procovní upotřebitelnost.
Pracovní upotřebitelnost psů souvisí s jinými prospěšnými vlastnostmi(zdraví,vitalita,odolnost,temperament,v ytrvalost...)
samozřejmě,že "zdeprimovaný gen tímto nemůžeš s populace úplně vytalčit,ale alespoń omezit.
Smečka
No tak, ta imunita byla příklad a proč by pes se špatnou imunitou nemohl vykazovat dobré pracovní výsledky.....??
Ale stejně nechápu, jak teda dejme tomu omezíš gen "ABC123" tím, že budeš selektovat z jedinců, kteří jsou jim deprimováni na jiný gen....to ten ABC123 někam uteče nebo jak? U toho přilití krve to chápu....ale tady
|
Trotelchen
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 09:22
- Nahlásit
gabifi
celý chov je kontraverzní...udělal bych 3 plemena...malý, větší a největší a hotovo....hlavně, ať jsou zdraví, kamarádští a veselí
|
Smečka
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 09:24
- Nahlásit
gabifi
ale zatím jsem se s nevitálním jedincem u KK nesetkala
..Jak jste na tom s povahama?
|
Maya
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 09:25
- Nahlásit
Podle mě by se neměla dělat selekce ani podle vzhledu ani podle práce. PP populace by měla být rozdělena na jedince nestandardní a standardní (vzhled + povaha) s tím, že v chovu by mělo být použito co nejvíc standardních jedinců, nejen těch špičkových, aby se udržela genetická variabilita. Jde hlavně o psy a o to, aby majitelé fen byli donuceni sáhnout i po jiných psech než šampionech, a to lze podle mě jedině omezením počtu fen, které pes může nakrýt. Prý to snad některé kluby mají. Pokud ano, tak jim gratuluju.
|
Trotelchen
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 09:33 - Změnil/a: Trotelchen
- Nahlásit
Maya
Podle mě by se neměla dělat selekce ani podle vzhledu ani podle práce
Ano, ale podle té práce je to poněkud smysluplnější a myslím, že i méně škodlivé...ale jde o tu míru...pokud se to s tou prací bude selektovat do takových extrémů jako s exter., tak je to také na prd.....chtělo by to se více zaměřit na zdraví, vitalitu , vyrovnanost apod....
|
Smečka
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 09:36
- Nahlásit
Trotelchen
Smečka
No tak, ta imunita byla příklad a proč by pes se špatnou imunitou nemohl vykazovat dobré pracovní výsledky.....??
Ale stejně nechápu, jak teda dejme tomu omezíš gen "ABC123" tím, že budeš selektovat z jedinců, kteří jsou jim deprimováni na jiný gen....to ten ABC123 někam uteče nebo jak? U toho přilití krve to chápu....ale tady
K tomu prvému es se špatnou imunitou těžko bude vykazovat srovnatelné pracovní výsledky se zdravým psem,myslím teď standardně a dlouhodobě.Nebo máš jiný názor?
K tomu druhému ocela dobrá kniha zbývající se podobným tématem je Chov psů v roce 2000,od Wachtlera(Wachlera-nevím přesně).
|
Smečka
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 09:38
- Nahlásit
Trotelchen
ty smajlíky tam nepatří,nevím,jak tam potvory velezly.Už je asi nejvyšší čas,abych přestala teoretizovat
|
Trotelchen
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 09:42
- Nahlásit
Smečka
K tomu prvémues se špatnou imunitou těžko bude vykazovat srovnatelné pracovní výsledky se zdravým psem,myslím teď standardně a dlouhodobě.Nebo máš jiný názor?
Myslím, že to nemuisí být pravda...špatná imunita ještě nemusí znamenat pravidelná totální selhání imunitního aparátu...
K tomu druhémuocela dobrá kniha zbývající se podobným tématem je Chov psů v roce 2000,od Wachtlera(Wachlera-nevím přesně).
To je sice príma, ale není to odpověď na mou otázku.
|
Trotelchen
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 09:43
- Nahlásit
Smečka
ty smajlíky tam nepatří,nevím,jak tam potvory velezly.Už je asi nejvyšší čas,abych přestala teoretizovat
asi mají špatnou imunitu, tak je mamka poslala na čerstvý vzduch
|
Maya
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 09:46
- Nahlásit
Trotelchen
chtělo by to se více zaměřit na zdraví, vitalitu , vyrovnanost apod....
Ano, tohle má smysl v dnešní době, práce je až druhořadá, protože se stejně dnes u většiny plemen nevyužije.
Selekce na práci by se měla dělat jen u hodně početných plemen.
Nejspíš teď majitelé pracovních plemen nesouhlasí, ale já si myslím, že dneska stejně naprostá většina těchto plemen dělá náhražkovou práci jako třeba agility a to může běhat např. i borderka o polovinu pomalejší.
|
Smečka
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 10:03
- Nahlásit
Trotelchen
K tomu druhémuocela dobrá kniha zbývající se podobným tématem je Chov psů v roce 2000,od Wachtlera(Wachlera-nevím přesně).
To je sice príma, ale není to odpověď na mou otázku
To je záměr.Nemíním tu donekonečna řešit tvé fšetečné otázky ,do kterých se nakonec zákonitě zamotám
Ta kniha je dobrá,odpoví ti i na toto.Je sice do jisté míry agresivní,ale pokud je "někde" za pět minut dvanáct - často je to jediná možnost,že?
|
Smečka
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 10:09
- Nahlásit
Maya
Trotelchen
chtělo by to se více zaměřit na zdraví, vitalitu , vyrovnanost apod....
Ano, tohle má smysl v dnešní době, práce je až druhořadá, protože se stejně dnes u většiny plemen nevyužije.
Selekce na práci by se měla dělat jen u hodně početných plemen.
Nejspíš teď majitelé pracovních plemen nesouhlasí, ale já si myslím, že dneska stejně naprostá většina těchto plemen dělá náhražkovou práci jako třeba agility a to může běhat např. i borderka o polovinu pomalejší.
O polovinu pomalejší ano,ale ne nemocná.No řekni můžeš s borderkou,která trpí vrozenou srdeční vadou(je to jen příklad)běhat agility?A můžeš s tou samou objehnout dvakrát výstavní kruh?
|
Trotelchen
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 10:09
- Nahlásit
Smečka
Já Ti dám všetečné otázky!!!
Moc príma kniha, ale kdo mi ji přečte? Ty?
|
Smečka
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 10:12
- Nahlásit
Trotelchen
Smečka
Já Ti dám všetečné otázky!!!
Moc príma kniha, ale kdo mi ji přečte? Ty?
No víš snad o někom vhodnejším?
|
Trotelchen
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 10:14
- Nahlásit
Smečka
Noo to fakt nevím....
|
Maya
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 10:33
- Nahlásit
b]Smečka[/b]
O polovinu pomalejší ano,ale ne nemocná.No řekni můžeš s borderkou,která trpí vrozenou srdeční vadou(je to jen příklad)běhat agility?A můžeš s tou samou objehnout dvakrát výstavní kruh?
To je pravda, ale je spousta nepracovních plemen, kde se na tohle nekouká a že by byli nějak výrazně nemocnější, to se mi nezdá.
Podle mě je nejdůležitější genová variabilita, pak ubyde i nemocí, a mělo by se krýt i těmi psy, kteří jsou standardní, ale nikde se neukazují, ani na výstavách ani na zkouškách.
Úroveň pracáků by tím šla dolů, ale otázka je, jestli by to vadilo.
|
gabifi
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 10:34 - Změnil/a: gabifi
- Nahlásit
tady je tolik témat a myšlenek, že nestíhám reagovat...jinak venčení stálo za houby, je moc vedro
Tohle nevyřešíme. Příbuzenská a liniová plemenitba utvrzují žádoucí exteriérové a povahové znaky a na druhou stranu poškozují genofond. Vrhy z příbuzenské plemenitby jsou vyrovnanější a víc jedinců má pak šanci projít bonitací. Nepříbuzenská sice genofond obohacuje, ale rozhazuje exteriér a povahu...vlastně výsledkem přísné nepříbuzenské je oříšek.
Všeho s mírou...i teoretizování a filozofování.
|
daliva
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 10:49
- Nahlásit
gabifi
...vlastně výsledkem přísné nepříbuzenské je oříšek.
To je blbost, maximálně tak nestandardní jedinec, ale obecně v chovu platí (ať už u příbuzenské nebo nepříbuzenské), že chovatel musí pracovat (a umět pracovat) s informacemi, tj. víš (resp. tušíš, neb 100% jistotu výsledku nikdy nemáš), co kdo předává a podle toho vybíráš chovný pár. Takže je potřeba se orientovat ve všech formách chovu (inbreeding, linebreeding, linecrossing, outcrossing), ono to naštěstí (u velké většiny plemen) není jen buď a nebo. V podstatě jsme zase u toho - je to jen a jen o lidech-chovatelích, jejich přemýšlení, snaze, nezjednodušování apod.
|
gabifi
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 10:57
- Nahlásit
daliva
To je blbost, maximálně tak nestandardní jedinec
je mi to líto, ale nestandardní jedinec je "oříšek", protože do chovu s PP už nezasáhne.
|
daliva
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 11:05
- Nahlásit
gabifi
To trochu slovíčkaříme, ale nemyslím, že "oříšek" je jedinec, který nezasáhne do chovu s PP. Takových je spousta i standardních...
Voříšek je pro mě pes bez původu, nestandardní jedinec je pes s původem, leč neodpovídající plně standardu plemene (vzrůstem, barvou, skusem, povahou apod.)...
|
gabifi
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 11:09
- Nahlásit
daliva
slovíčkaříme, a já to nedělám ráda, protože se tím nic nevyřeší.
|
daliva
Člen |
# Zasláno: 20 Čen 2006 11:22
- Nahlásit
gabifi
Jasně, nic to neřeší, ale do diskuze je fajn si vyjasnit pojmy... To jsem jen odbočila, jen jsem chtěla říct, že s nepříbuzenskou plemenitbou jsou skvělé výsledky.
|