THEODOR ROTTER - (I. cena třetí kategorie ze 
        soutěže Masarykova četnického vzdělávacího a podpůrného fondu v r. 1936)
        Používání vycvičeného psa ve službě bezpečnostní, k níž patří nesporně i 
        pátrací služba kriminální, vzešlo z potřeb kriminalistiky. Nikoliv tedy 
        snad z potřeb kynologie. Používá-li pátrací služba školeného psa jako 
        nepostradatelného pomocníka při sledování pachové stopy provinilcovy od 
        místa činu až do jeho posledního úkrytu, službě bezpečnostní slouží pes 
        v případech přesně vymezených za určitých okolností budí jako zbraň 
        útočná či obranná v širším rozsahu toho slova.
        V zákoně čís. 299/1920 Sb. z. a. n. ze dne 14. dubna 1920 jsou uvedeny 
        případy, kdy má četník právo použíti zbraně.
        
Okolnosti ty, podle § 13. tohoto zákona nastávají, jde-li o:
          - případ nutné obrany, aby četník odvrátil násilný útok, jenž byl na 
          něho podniknut anebo jímž by byl ohrožen život osoby jiné
- jde-li o zmaření násilného odporu zločince, aby bezpečnostní orgán 
        mohl učiniti zadost svému služebnímu výkonu
- běží-li o to, zameziti útěku nebezpečného zlosyna, jejž nemůže 
          jiným způsobem zadržet
- neopustí-li zločinec na vyzvání svůj úkryt či neuposlechne-li rozkazu 
        dáti ruce vzhůru (po novelisaci zákona).
Mluví-li zákon jasně o případech, kdy jest bezpečnostní orgán zřejmě 
        oprávněn použíti své zbraně, pak jest nezbytné, aby také zákon přesně 
        stanovil podmínky, za jakých může a smí použíti ho doprovázejícího 
        služebního psa. Naproti tomu v kriminální službě pátrací použití 
        cvičeného psa se nepříčí nijak, běží-li pouze o zachycení a sledování 
        neviditelné pachové stopy pachatelovy, nikoliv o útok psem na osobu - 
        stávajícím služebním předpisům, ba ani zákonitým ustanovením (duchu 
        příslušných zákonů), neboť za určitých okolností znamená 
        vycvičený služební pes pro bezpečnostní orgán jen známenitý nástroj, 
        případné jedinečný pomocný prostředek, podobný asi těm, jaké nám 
        poskytují na příklad daktyloskopie, fotografie, mikroskopie a pod.
        
Náš stát převzal po převratu instituci služebních 
          psů, řekl bych, z likvidační podstaty byv. rakousko-uherské monarchie. Chci se zde několika slovy 
          zmínit o tom, jak došlo za byv. monarchie k zavedení vycvičených psů 
        ve službách četnictva a jaké byly tehdy názory o použití psů toho druhu 
        jako zbraně útočné i obranné ve službě proti osobám, přestoupivším 
        zákon. Měl jsem tehdy vzácnou příležitost zúčastnit se přímo a jako 
        jeden z prvních zavedení instituce služebních psů do služeb rakouského 
        četnictva.
        
Služební psi do rak. četnictva byli zavedeni
        r. 1909. Rok před tím, za své dovolené cestou do
        Německa jsem se zastavil v Saarbrückenu a zúčastnil se kursu pro výcvik 
          služebních psů, určených pro pruské četnictvo. Řídil jej tam tehdejší
        policejní komisař Konrád Most. Vrátiv se do tehdejšího svého služebního 
          působiště na Kladno, koupil jsem z vlastních peněz dva vhodné psy a 
          jal jsem se je cvičit s pomocí 2 četníků - psovodů podle zkušeností, jichž jsem
        nabyl v Saarbrückenu. Jakmile psi byli vycvičeni, podal jsem návrh ministerstvu zeměbrany,
        tehdy v otázce té kompetentnímu, aby byli přiděleni Četníkům jako 
          nepostradatelní pomocníci, a to nejen pro službu bezpečnostní, ale i 
          pátrací.
          
Jak se však dalo očekávat, narazil návrh u rozhodujících míst na značné překážky. Poukazovalo se hlavně na § 10 služ. předpisu, který přímo 
          četníkům zakazoval voditi s sebou psy při služebních úkonech. Když však se mi přesto podařilo se dvěma zmíněnými vycvičenými psy docíliti velmi dobrých úspěchů ve 
          službě pátrací, obrátila se přece pozornost směrodatných míst k mému návrhu a v r. 1910 konečně bylo výnosem 
          Ministerstva zeměbrany nařízeno, prozatím na zkoušku psy přiděliti  v pátrací a bezpečnostní službu 
          četníků.
          
Tehdy platný četnický zákon a § 65 četnického služebního předpisu 
        činily největší obtíže, jak realisovati můj návrh. Šlo hlavně o zásadní otázku, smí-li býti psa použito, jsou-li osoby při výkonu své služby ohroženy útokem 
        zločince, nebo jde-li o to, zločince psem zadržeti (psem na zločince 
        útočit). Po mnohých úvahách a nemalých rozpacích našlo konečně tehdejší 
        ministerstvo zeměbrany jakési východisko z této ožehavé otázky mého 
        návrhu:
        
„Psa smí ve službě použíti k tomu určený četník 
        - psovod jen tehdy, 
        je-li pes řádně vycvičen, úředně komisí vyzkoušen a výslovně jako 
        „služební pes" označen. Jedině v tom případě pak počítá se služební pes 
        jako zbraň, které smí četník použíti za okolností zákonem přesně 
        vymezených (II. stať branného zákona, písm. b) proti nebezpečnému 
        zločinci."
Pokud jsem měl příležitost sledovati další vývoj celé této právní 
        otázky, nestalo se se strany rakouské četnické správy až do našeho státního 
        převratu nic, co by uspíšilo tuto jistě pro četnickou službu a všeobecný 
        zájem veřejné bezpečnosti důležitou otázku a vtělilo ji ve 
        služební předpis ať již cestou zákonodárnou či tím nebo oním vládním 
        nařízením. Vzpomínám si na svůj rozhovor r. 1913 ve Vídni s čelným a 
        vlivným funkcionářem. To bylo již v době, kdy téměř po celé 3 roky se 
        používalo v rakouském četnictvu několik vycvičených služebních psů s 
        nejlepšími výsledky. Týž - referent v ministerstvu zeměbrany - 
        poznamenal: „Ministerstvo nemíní předložiti zákonodárným sborům předlohu 
        na uzákonění instituce služebních psů pro četnictvo, poněvadž se až 
        dosud nejeví pro podobný iniciativní návrh dostatek potřeby. Mimoto se 
        ministerstvo obává, že by narazilo v parlamentě na obtíže s touto 
        předlohou, která by sotva našla v parlamentních kruzích dostatek zájmu a 
        popularity."
        
Způsob, jak ve službě používati 
        vycvičených psů a veškeré s tím související služební i ad ministrativní směrnice byly pak vydávány jen 
        ve formě výnosů a rozkazů příslušných velitelství a úřadů. Když později 
        došlo ke světové válce, nebylo již ovšem ani času ani příležitosti 
        vtělit celý souhrn těchto otázek a směrnic v zákon. Přesto však, že 
        služebních psů u četnictva se tehdy používalo poměrně v omezeném počtu, 
         
        výsledky jejich práce byly znamenité, jak ostatně  vysvítá z výročí 
        statistických dat podle nichž počet t. zv. „nevypátraných případů" 
        proti létům, kdy četnická služba ještě t. zv. služebních psů neznala a 
        neměla, se podstatně snížil.
        
Jakého druhu byly právní otázky, které se tehdy v souvislosti s 
        používáním služebních psů v bezpečnostní (kriminální) službě vyskytly?
        
Brzy po jejich zavedení, hlavně v případech, kdy bylo psa použito k 
        zachycení a sledování („vypracování") pachové stopy prchajícího zločince a psovod byl pak předvolán k soudu jako svědek, aby o postupu celé 
        práce svého psa podal jasný a přesvědčivý obraz, se ukázalo, že četnická 
        stanice celý trestní případ a s ním spojenou činnost služebního psa 
        vylíčila ve svém oznámení soudu příliš drasticky.
        
Věru charakteristický případ toho druhu se udal r. 1910 v Hodoníně, kdy 
        se pátralo po pachateli pověstné „pojišťovací" vraždy (Toman). Četník 
        - vůdce služebního psa z Místku - nemaje v tomto oboru dostatek 
        zkušeností, jak se později ukázalo, přednesl porotě v Mor. Ostravě tak 
        nemožné svědectví o stopovací činnosti svého psa v této trestní věci, že 
        celý proces se tím v základech značně komplikoval. Musil jsem tehdy jako 
        odborný znalec ve svém písemném dobrém zdání po přesném přezkoušení všech údajů svědka 
        - psovoda uvésti celé jeho svědectví na pravou přijatelnou míru. Podobné případy byly ovšem s to celou instituci služebních psů, sotva 
        tehdy v život uvedenou a tak významnou pro službu četnickou, dokonale 
        znehodnotit.
        
Stojí za zmínku, že v tutéž dobu se podobný případ stal i v Německu, kde 
        stejně jako já v Hodoníně, sám původce myšlenky zavésti vycvičené psy 
        do služeb pruského četnictva, policejní komisař Konrád Most, byl jako 
        předvolaný znalec nucen zaujati před porotou v Ulmu (Bavory) velmi 
        strohé stanovisko proti pochybným, ba nemožným svědeckým vývodům 
        příliš horlivého četníka - psovoda, ba dokonce i některé přímo vyvrátit.
        
Stačila krátká doba před světovou válkou od zavedení vycvičených psů do 
        bezpečnostních služeb, aby se poznalo, že čenich psa jest v oboru 
        pátracím jedinečným nástrojem k sledování neviditelné pachové stopy 
        člověka, střetnuvšího se se zákonem. Pro službu kriminální jest čich psa 
        (olfaktorický čiv) nedocenitelným pomocníkem. Jinak se ovšem jeví 
        tento spolupracovník četníka v řízení trestním (v procesech před 
        soudem). Tu pes nemá onoho přesvědčivého významu, byť jeho práce měla 
        sebe positivnějších výsledků, poněvadž jí chybí ona přesvědčující 
        přesnost a pádnost důkazů, bez níž nemůže soudce vynésti spravedlivého 
        rozsudku. Ačkoliv tedy jest pro bezpečnostní orgány pes pomůckou 
        těžko nahraditelnou, před soudem nelze s ním počítat jako s nástrojem 
        důkazným.
        
Bylo třeba o po této stránce poučiti četníky 
        - psovody. Vypracoval jsem 
        pro byv. rakouské četnictvo směrnice „Výcvik a použití služebních 
        psů", které byv, ministerstvo zeměbrany ve Vídni schválilo výnosem č. 
        382, odděl. XX. z 27. června 1911. Jako zvláštní odstavec jsem v nich 
        uvedl, jak si má četník - psovod počínati před soudem, je-li povolán vydati svědectví o práci svého psa v tom či onom trestním případě. Na 
        str. 96 a 97 poznamenávám:
        
„Ve většině případů jest četník 
        - psovod předvolán k soudu, aby vydal 
        svědectví o práci svého psa. Jeho výpověď má jen tehdy cenu, je-li 
        skutečně přesvědčivá. Pravé přesvědčivosti nabude, jestliže psovod před 
        soudem vylíčí celou práci psovu srozumitelně a podle pravdy. Ovšem to 
        předpokládá především, aby psovod byl s to podati soudci jasný a úplný 
        obraz celého postupu činnosti psa od zachycení stopy až do konečného 
        stadia jeho práce. K tomu jest třeba, aby si ihned po ukončení práce 
        psovy učinil náčrt, v němž označí všechny důležité body i okolnosti. 
        Stále musí míti na mysli, že jediné, jak již uvedeno, sám má o činnosti 
        svého psa vypovídati a že jest jeho povinností přísně se zdržeti 
        jakýchkoliv závěrů (úsudků) vztahujících se k trestnosti zadrženého 
        pachatele. Svědecká výpověď psovoda nemá jiného účelu, než prokázati, že 
        psem odhalená osoba jest ve
        spojitosti s místem činu a že použila jediné oné cesty (podle pachové 
        stopy), kterou služební pes „vypracoval".
        
Tolik asi o situaci instituce služebních psů u
        četnictva a s ní spojených právních otázat, jak
        je přejal náš stát po státním převratu v říjnu 1918. Však během nedlouhé doby Československá
        státní správa instituci služebních psů s nemalým
        nákladem dobudovala a postavila ji na širokou
        základnu. V Pyšelích u Benešova byl vystavěn a
        moderně vybaven ústav pro chov a výcvik služebních psů. Ve 30 kursech bylo jich tam již 
        na
        sta odborně vycvičeno. Četné větší četnické stanice v naší republice 
        mají dnes výborně vycvičeného služebního psa. Sociálních potíží, které 
        kdysi měla byv. rakouská státní správa s uzákoněním instituce služebních psů ve službách
        bezpečnostních, i jejich obav se strany zákonodárných sborů, u nás není. Právě naopak! Naši
        zákonodárci i nejširší veřejnost vítali spontánně
        zavedení školených psů do služeb četnictva a v potřebách této instituce 
        vycházejí ve všem státní správě bezpečnostní vstříc. Z denního tisku 
        máme pro to nejlepší důkazy. Kdykoliv se stane nějaký trestný čin, vždy hodný politování,
        naléhá veřejnost na rozmnožení služebních psů
        jako osvědčených pomocníků našich bezpečnostních orgánů. Léta přinesla velice významné 
        úspěchy služebních psů, a to jak ve službě pátrací (kriminální), tak i bezpečnostní.
        
V celé řadě případů zachránil pes život svému
        průvodci - četníku a jistě by bylo zůstalo
        mnoho četníků na živu, kdyby byli bývali měli
        po ruce služebního psa.
        
O vývoji instituce, služebních psů v četnictvu naší republiky přednesl 
        širší veřejnosti v kynologickém klubu na Smíchově zajímavou přednášku v březnu r, 1935 tehdejší plk. četn. Josef Ježek, (nynější zem. 
        velitel četnictva. pro Čechy). Před tím na podzim r. 1933 i jeho nástupce, 
        mjr. četn. Old. Pinkas u příležitosti 1O letého jubilea zavedení 
        služebních psů v naší republice.
        
Min. vnitra a přísluš. zem. četn. velitelství, chápajíce dalekosáhlý 
        význam instituce služebních psů, vydala během doby celou řadu služebních 
        a administrativních výnosů, předpisů a rozkazů. Ale k uzákonění ani u 
        nás dosud přesto nedošlo a právní otázky, mající k instituci 
        služebních psů těsný vztah nebo přímou vnitřní souvislost s ní, zůstaly 
        nadále nerozřešeny. Jsem toho skromného názoru, že již vzhledem na 
        právní odpovědnost státu a na všeobecnou bezpečnost širšího občanstva, 
        měla by býti ožehavá otázka, kdy a jak jest dovoleno použíti služebního 
        psa jako zbraně útočné či obranné v bezpečnostní službě, již jednou 
        zásadně a definitivně úpravena zákonem. Jelikož jsem měl již za bývalé 
        monarchie příležitost a možnost celý vývoj instituce služebních psů od 
        jejího prvopočátku sledovat a tehdejší názory o právních otázkách, jí 
        se týkajících, slyšet a poznat, budiž mi dovoleno vsunout do této 
        studie i své vlastní názory a zkušenosti, jak celý souhrn těchto otázek 
        řešit. Jak jsem se již zprvu zmínil, byv. rak. státní správa, povolivši 
        zásadně užívati služebních psů v četnictvu, našla alespoň jakési 
        východisko již tím, že služebního psa označila jako zbraň, při čemž 
        pojem „zbraň" byl míněn v nejširším smyslu toho významu.
        
§ 65 předpisu pro četnictvo rozeznává zbraně ve výzbroji Černíka jednak 
        podle jejich technických vlastností a účinků na zbraně bodné, sečné a 
        střelné, jednak podle jejich nebezpečnosti na zbraně „nebezpečné" a 
        „méně nebezpečné". Podle tohoto rozčlenění bylo vzhledem k ustanovení 
        II. oddílu o zbraních v četnickém zákoně (rakouské zákony a nařízení), 
        jasně vyznačeno, kdy, za jakých okolností a v jakém rozsahu smí 
        četník ve službě použíti proti té či oné zločinné osobě tu kterou zbraň 
        svého služebního výzbroje. Podle zcela správného názoru, že chrup 
        vycvičeného, ukázněného služebního psa zpravidla nikdy nezpůsobí 
        napadenému tak nebezpečného zranění, jako některá z výše uvedených 
        technických zbraní, - ač jinak chrup postačí, aby účel četníkem 
        požadovaný byl dosažen - byl služební pes vřaděn mezi tak zvané „méně 
        nebezpečné zbraně".
        
Tím otázka tato i s hlediska 
        sociálního byla na tehdejší dobu učiněna přijatelnější. Jak patrno, točila se za tehdejších 
        právních poměrů otázka ta, z nedostatku jiných důvodů, hlavně kolem 
        pojmu ,,zbraň"! Bylo tedy lze, když pes byl již zařaděn mezi zbraně 
        útočné i obranné, považovati jej za zbraň z onoho druhu „méně 
        nebezpečných" než jakou je zbraň bodná, sečná a střelná. Podle 
        tehdejších a i dnes ještě platných paragrafů trestního zákona se 
        vztahoval pojem „zbraň" v širším významu toho slova hlavně jen na osobu, 
        která zákon překročila. Tak na př. u § 81 a 82 rak. trestního zákona, pojednávajícího o veřejném násilí, způsobeném 
        vztažením ruky na úřední osobu, uvádí se celá řada rozhodnutí Nejvyššího 
        (kasačního) soudu, jež se šíře zmiňují o pojmu „zbraň" toliko vzhledem k osobě 
        překročivší zákon podle výše uvedených paragrafů. Naproti tomu však 
        pojem „zbraň", patřící k výzbroji četníka majícího službu, není tu 
        blíže charakterizován. Tvoří tudíž i označení vycvičeného psa jako „zbraně" po stránce právní pojem velmi neurčitý. Nemá 
        tudíž použití služebního psa jako zbraně útočné či obranné ve službách 
        bezpečnosti potud žádné právní jistoty, pokud nebude služební pes zřejmě jako „zbraň" 
        zákonem označen. Definitivní rozřešení této otázky má velmi důležitý 
        význam, ježto stát i četník jako psovod, povinný služebního psa jako 
        zbraně v tom či onom použíti, může býti činěn odpovědným za různé škody 
        mravní i civilně právní.
        
Pro uzákonění použití služebního psa v případech, při nichž zákon o 
            četnictvu ze dne 14.
        dubna 1920 Sb. 2 a nařízení čís. 299 četníku ve službě dovoluje upotřebit 
        psa jako zbraně, by byly na místě asi tyto úvahy: Služební předpis pro 
        četnictvo, opírající se o výše uvedený zákon ve svém § 65 (použití 
        zbraně) výslovně praví, že četník smí použíti zbraně, chce-li docíliti 
        požadovaného výsledku, s největší obezřetností a jen tehdy, když 
        selhaly t. zv. „mírné prostředky". A to zas jen ještě tak, aby život 
        provinilcův a po případě i jiných osob byl co nejméně ohrožen (§ 45 četn. zákona).
        
        Uvedený předpis tedy nařizuje, že před u potřebením zbraně má četník 
        nejdříve použíti „mírných prostředků".
        
Těmi jsou:
        I. při zprotivení:
        a) napomenutí, pronesené hlasem rozkazovacím,
        b) zatčení,
        c) přiložení svěracích řetízků;
II. při zamýšleném pokusu o útěk:
        a) napomenutí,
        b) pronásledování prchajícího honěním,
        c) vyzvání náhodou se namanuvších osob, aby k dopadení uprchlíka byly 
        nápomocny;
        
III. při zjištěni úkrytu:
        vyzvati osobu, aby úkryt opustila a na rozkaz
        dala ruce vzhůru; jinak platí tu ustanovení,
        jak jsou uvedena ad I.
        
Již v těsné souvislosti s těmito předpisy mohl by býti 
        služební pes, vycvičený pro službu bezpečnostní buď jako pomocník 
        ofensivní či defensivní řáděn de lege ferenda mezi „zbraně," patřící k 
        četníkově 
        výzbroji. Služebního psa by bylo lze přece považovati za jeden z oněch 
        „mírných prostředků", jichž četník má a smí použíti, než jest nucen 
        sáhnouti ke zbrani. - A stejně i není sporu o tom, že útok psův na 
        násilníka jest pro jeho život méně nebezpečný a zas naopak, že pes svým 
        chrupem jest daleko způsobilejším chrániti bezpečnost zakročujícího 
        četníka proti zákeřnému útoku násilníkovu, po případě podobnému útoku 
        včas a rázně zabránit.
        
Nelze ani s dostatek oceniti význam a potřebu
        služebního psa i při útěku zločince. I tu jeví
        se býti pes opět oním „mírným prostředkem"
        dříve než jest nutno sáhnouti po zbrani. Nejen
        svou mrštností, ale i neohrožeností snáze donutí
        prchajícího viníka na útěku stanouti a zadrží
        ho tak dlouho, až četník dorazí na místo. Jde-li
        o zadržení prchajícího zločince, jest tu pro četníka použití služebního 
        psa s výhodou i proto, že nemusí náhodou se vyskytnuvší osoby žádat, aby mu uprchlíka pomohly zadržet. Vždyť
        žádost toho druhu jest mnohdy zcela ilusorní, jednak už proto, že osoby 
        četníkově žádosti nejsou nijak povinny vyhovět, a konec konců mnohdy, 
        bojíce se o vlastní život, výzvu četníkovu vůbec ignorují.