Aby nebylo omylů, upozorňujeme, že výchovou rozumíme 
		něco jiného než výcvik. Jak už svrchu řečeno, výchova má psa povšechně 
		vyučiti některým základním věcem, kdežto výcvik je určen už psům 
		starším, vychovaným, a učí psy různým speciálním úkolům.
S výchovou policejního psa začneme, když je mu asi 4 - 
		5 měsíců, jen ovšem je-li už dostatečně silný a vyvinutý. Pes mladší je 
		vždy ku cvičení schopnější a chápavější, než starší, ale nemůžeme s ním 
		v učení tak pokračovati, jako se psem starším.
		Než začneme cvičiti, pustíme psa, aby se trochu 
		proběhl a aby si ulevil, sice by byl při cvičení neklidný. Krátce před 
		započetím každého cvičení probereme se psem cvičení 1. a 2., a to proto, 
		aby se duševně sebral. Pes pak ví, že bude ještě něco následovati a dává 
		lepší pozor.
		Při cvičení nevelíme příliš hlasitě. Pes se tím stane 
		pozornějším. Musíme ovšem povely vyslovovati tak hlasitě, aby je slyšel. 
		Přílišným křičením psa otupíme, a krom toho nečiní to pěkného dojmu při 
		veřejném vystoupení, křičíme-li na psa přespříliš.
		Dbejme přísně toho, aby povel jednou udělený byl 
		vykonán bezpodmínečně a přesně. Za dobře provedený výkon neopomeňme pak 
		psa nikdy pochválili. Pochvala budiž vždy táž. Je dobře, na-vykneme-li 
		psa na slova „tó ibra" (zkrácené „to je dobře"). Pes si slovo rychle 
		zapamatuje, lahodí jeho sluchu a brzy mu velmi lichotí. Nepřístojnost 
		nebo nedobře provedené cvičení pokáráme slovem „fuj".
		Kárání a trestání budiž sice ostré, ale stručné a 
		krátké. Příliš dlouhé trestání spíše uškodí než prospěje, protože se pes 
		stane vzdorovitým. Již svrchu bylo uvedeno, nikdy trestali že nemáme psa 
		v hněvu, a že při trestání máme ho uvázati na šňůru. Chceme-li psa 
		potrestati, nikdy ho nevolejme povelem „sem". Nemůžeme-Ii se ho jinak 
		zmocniti a jsme-li přece nuceni ho přivolati, pak raději upusťme od 
		trestu a spokojme se pokáráním („fuj!"). Po potrestání vodíme psa asi 5 
		- 10 minut na šňůře, pak ho pustíme a několikrát zavoláme. Přiběhne-li 
		ochotně, pochvalme jej, činí-li to však nerad, vezmeme ho na šňůru znovu 
		a opakujeme s ním vše tak dlouho, až nás zase ochotně poslouchá.
		Občas se nám přihodí, že je nutno udeřiti psa 
		neuvázaného. Vynasnažíme se, aby nikdy nezpozoroval pohybu naší ruky. 
		Pes velmi dobře ví, co takové napřažení znamená, a uhne se nám. Tímto 
		nedopatřením stane se pak bojácným a krčí se, kdykoli po něm vztahujeme 
		ruku. Musíme-li už trestati psa neuvázaného (na př. v cvičení 5. a 6.), 
		učiníme tak nepozorovaně. Znamenitě se opět osvědčuje prak.
		Často se stane, že nemůžeme pohnouti psa k tomu, aby k 
		nám přišel. Buď se bojí trestu, nebo byl špatně vychován a pojednou se 
		objeví u něho bázlivost nebo vzdorovitost. Deset až patnáct metrů před 
		námi se zastaví, a ani prosby ani hrozby ho nepohnou k tomu, aby se k 
		nám přiblížil. Nikdy nesmíme se rozjíti nebo rozběhnouti ke psu; lépe 
		učiníme, couváme-li pozpátku a snažíme se po dobrém ho přiměli, aby nás  
		následoval. Nepomůže-li to, a cvičíme-li náhodou v otevřeném terrainu, 
		posadíme se někam do příkopu, za keř a pod., kde nás pes nevidí, a 
		děláme, jako bychom se o něho nestarali. Obyčejně přijde za chvilku sám. 
		Ani nás ovšem nenapadne chytili ho snad za obojek, dokonce už ne shora! 
		Naopak, lichotivě ho hladíme po hlavě, mluvíme k němu laskavě a chválíme 
		slovy „tó ibra sem". Pak vstaneme, jdeme dál, a několikrát pokus 
		opakujeme. Konečně zkusíme zavolati psa ve stoje. Trestati jej za to, že 
		nepřišel na zavolání, nemá smyslu.
		Povšechné pokyny a technické pomůcky k výcviku psa
		Chceme-li řádně a dokonale vycvičiti některého psa, 
		musíme nejprve znáti jeho vlohy. Jak už svrchu bylo poznamenáno, 
		zjistíme to již při první výchově, kdy se můžeme přesvědčiti, máme-li 
		též sami dosti síly, trpělivosti, obratnosti, klidu i cviku k tak těžké 
		úloze, jako je výcvik psa. Z toho vidíme, že není mnohdy chyba ve psu, 
		jako spíše ve cvičiteli. Vidíme, jak se mnozí moří celé měsíce, zatím co 
		druzí naučí psa těmže věcem v několika málo týdnech, protože si dali 
		práci se studiem temperamentu svého svěřence a dle toho se zařídili. 
		Je-li pes od narození plachý, musíme s ním docela jinak zacházeti, než 
		se psem drzým a násilnickým. Neuvědomíme-li si toho včas a nezařídíme-li 
		se dle toho, dočkáme se věru málo vděku.
		Vidíme-li, jak cvičitel žádá na svém psu výkony, jichž 
		nedokáže (nebo nechce dokázali), když mm věc náležitě nevysvětlí, psa 
		týrá a bije, tu můžeme býti jisti, že jistě nerozumí psí duši. Pes stává 
		se plachým, bojí se, nikomu nedůvěřuje, a zachází-li se s ním tak dále, 
		zkazí se úplně. Ne surovostí, ale laskavostí, porozuměním a vžitím se do 
		duše psovy docílíme nejskvělejších výsledků.
		
		
		
		
		
		Kdysi cvičili se psi tak, ze se za trest nechávali o 
		hladu a užívalo se nejrůznějších mučidel, nástrojů atd. a pes se bil do 
		nemožnosti. Takovýmto drakonickým způsobem donucovali se k provedení 
		požadovaných výkonů. Pes je konal v neustálém strachu před krutým 
		trestem, konal je jako plachý sice, ale zatvrzelý a svému pánu 
		nebezpečný otrok, který viděl největší své štěstí v tom, mohl-li se 
		vyhnouti svému trýzniteli. Bohudíky a k radosti všem lidem dobrého srdce 
		nabylo se dnes názoru opačného, že totiž laskavost všecko zmůže, a tak 
		vychováváme si dnes psy, kteří nás nedočkavě očekávají a nadšeně vítají, 
		přijdeme-li domů, a kteří se s chutí a láskou podrobují našim rozkazům. 
		My pak, kde můžeme, stupňujeme tuto radost k práci pochvalou a pamlskem.
		Pes nemá míti nikdy pocit, že vyplňuje nějakou mrzutou 
		povinnost. Musí se všemu učiti řekl bych ve hře. Proto hned z počátku 
		vyhneme se všemu nátlaku, abychom mu nevzali chuť a nevzbudili nelibost. 
		Nejraději začneme s cvičením, má-li se pes k němu sám dobrovolně, je-li 
		„v náladě". Věk, v němž máme začíti s cvičením, není přesně určen. Není 
		však radno začínati příliš brzy, zvláště s některými cviky, jako na př. 
		skákáním a p., pokud není pes dosti silný a vyvinutý. Jinak budeme míti 
		ze psa brzy mrzáka. Myslím, že nejvhodnější bude začíti v 10. měsíci. (S 
		výchovou jsme ovšem začli už dříve!)
		
		
		Pokud trvá cvičení, krmíme psa dobře, ne však 
		přespříliš. Hladový pes jest mdlý, překrmený je neohrabaný, krom toho 
		ztuční, zlenoší, a přestane ho práce těšiti. Nejlépe nás poučí 
		zkušenost, mnoho-li a jak máme krmiti.
		Pokud se pohlaví týče, hodí se dle starých zkušeností k výcviku lépe 
		fenky než psi, protože již od přírody jsou přítulnější, oddané a věrné, 
		citlivější, při tom však ostřejší než psi, a nedají se také při cvičení 
		rušiti stopami jiných psů. Pes rád zaběhne si po stopě nějaké psí 
		tulačky, rád se tu i tam zastaví u některého zajímavého rohu, stromu 
		atd. Nepotřebný je pro nás pes líný. Ale ani přespříliš ostré psy nemáme 
		rádi, neboť v policejní službě jest třeba, abychom mohli psa kdykoli 
		odvolati a zaraziti v útoku, aby nezpůsobil nepříjemnost nebo dokonce 
		neštěstí.
		Nutně potřebujeme při cvičení také nějakého pomocníka. 
		Chceme, aby byl aspoň trochu intelligentní, odvážný a dobře obeznalý se 
		svým úkolem.
		
		Na pomocníku záleží velmi mnoho, a některých cviků, jako na př. hlídání 
		předmětů, odmítání potravy z cizí ruky, zaštěkávání, navykání na 
		střelbu, hledání a p. nelze vůbec prováděti bez pomocníka. Jest ovšem 
		jen na prospěch, můžeme-li své pomocníky měniti tak často, aby si na ně 
		pes nezvykl.
		
		
		K cvičení potřebujeme též několik pomůcek. Předně 
		dobrý, pevný, stahovací obojek s kroužkem, za nějž možno upevniti šňůru. 
		Dále dvě šňůry, jednu kratší k obyčejnému vodění, druhou dlouhou, asi 5 
		- 10 metrů, ku cvičení při stopování. Nezbytně potřebujeme zvláště 
		upraveného dřevěného špalíku (kozlíku), který možno dle potřeby zatížiti. 
		Dále revolver nebo pistoli se slepými náboji, píšťalu (pokud možno 
		takovou, jakých je v užívání co nejméně), a prak, který si zhotovíme 
		sami. (Návod svrchu uveden.) Dále dřevěnou přeskakovačku, seřízenou tak, 
		aby se dala posunovati až do výše tří metrů. Konečně pevný, pokud možno 
		nenápadný ochranný oblek pro pomocníka ke „cvičení s mužem", a postroj 
		přes prsa (místo obojku), potřebný ke stopování. Od případu k případu 
		potřebuje se ještě různé pomocné náčiní, jež bude u jednotlivých cviků 
		blíže uvedeno.