Pes, který jest vycvičen v depešování, donese stejně dobře 
	na příslušné místo přiměřené břemeno, kterým může býti jak svačina pánovi 
	pracujícímu v poli, tak i obvaz nebo zásoba nábojů pro pána. stojícího bez 
	nutných prostředků v exponovaném střeleckém zákopu.
Jest jenom nutno, aby pes byl v přenášení břemene naučen 
	postupně, aby si na břemeno vůbec i jeho maximální váhu postupně přivyknul a 
	aby umístění břemene bylo správně vyřešeno. Nošení břemene v čelistech 
	považuji za líbivý experiment, praktické však není a jeho nacvičení dá mnoho 
	práce. V čelistech může pes nésti jenom břemeno lehčí, na krátkou vzdálenost 
	a volným tempem. Je-li břemeno větších rozměrů, bije psa do nohou a ztěžuje 
	mu chůzi. Má-li břemeno stisknuto v čelistech, jde také nejistě a zbytečně 
	ostražitě, poněvadž jediná zbraň, kterou má a na kterou stále počítá - chrup 
	- jest zaměstnána držením břemene. Pes potřebuje stále a za pohybu zvláště 
	větrati dutinu tlamy a vysunouti jazyk, aby vysoušel co možná nejvíce 
	výpotků, které se mu právě zde ze žláz jen řinou. Břemeno nesené v čelistech 
	mu v tom brání. Soudím, že jediné správné jest umístění břemene na hřbetě 
	(plecích) psa. Zcela prostá, lehká, dobře ležící nosná konstrukce - jakési 
	sedlo, připne se psovi k trupu a v něm buď v brašnách nebo prostě přivázáno 
	řemínky umístí se přesně vyvážené břemeno. Výcvik spočívá pak pouze v návyku 
	na břemeno a postupném zvětšování jeho váhy, která nemá u psů prostřední 
	velikosti přesahovati 5 kg.
	S výcvikem mohu započíti již v době, kdy psa učím choditi 
	při noze. Stačí s počátku kus širokého obvazu nebo jiné poddajné látky, 
	kterou trup psa pevně ovinu a utáhnu. Časem připevním na každou stranu trupu 
	lehký, ale prostorný balíček. Dám psu příležitost prolézati s břemenem 
	křovím, procházeti vysokou travou, ba vedu ho tak i na skok a jiné překážky.
	Jakmile se přesvědčím, že se pes s přítomností cizího 
	předmětu na hřbetě smířil, což snadno usoudím z toho, že jest lhostejným a 
	nesnaží se břemene zbaviti, opatřím si pořádné plstěné sedlo s brašnami a 
	počnu postupně váhu břemene zvětšovati. Pes snadno břemenu přivykne a jeho 
	cena v depešování velmi stoupne, neboť z posla stává se také nosič.
	Sedlo musí býti dobře konstruováno a šito, abych tak řekl, 
	na míru. Nesmí býti těsné, aby psa neškrtilo a neztěžovalo mu chůzi a 
	dýchání, ale ne také volné, aby se nesesouvalo. Vlastní nosná konstrukce 
	musí býti vyřešena do všech podrobností vzhledem k tomu, že pes na rozdíl od 
	koně (soumara) pohybuje při chůzi hřbetem, v němž nemá valné síly, neboť 
	tato se u něho soustřeďuje v plecích a ve spodním krku. Za války se pro tuto 
	službu používalo psů specielních, silných, a zatěžovali se nákladem 15 - 20 
	kg.
	Jediný pán se 6 - 8 psy, vedenými na společném vodítku, 
	přemístí tak náklad až 100 kg.
	Se stejným úspěchem používáno bylo psů tahounů. Původně 
	užívali jich Belgičané k přepravě těžkých kulometů na specielních vozících. 
	Ke konci války však, po úspěšném vyřešení účelných postrojů a praktických 
	vozíků, bylo jich používáno k dopravě válečného materiálu vůbec. Příčinou 
	byl nesporně abnormální úbytek koní, jakož i to, že válečné operace 
	odehrávaly se v místech jiné dopravě nepřístupných, a konečně i neobyčejná 
	láce psa a jeho vydržování. Denní výkonnost tažných psů byla 40 - 50 km za 8 
	- 9 hodin pochodu. Za hodinu uběhli s nákladem 100 - 150 kg při dlouhých 
	tratích průměrně 8 km, při krátkých tratích však za doprovodu jezdců i 18 
	km. Jedna kombinovaná sekce psů tažných a nosičů čítala asi 150 psů a 34 
	vedoucích. Takováto sekce byla schopna přemístiti náklad 13.000 kg, při čemž 
	jest nutno zdůrazniti, že přeprava byla prováděna na cestách schůdných jenom 
	psům, hlavně v Alpách. Tyto velmi užitečné formace byly uskutečněny teprve v 
	roce 1918, takže posloužily bojujícím jednotkám poměrně málo.
	Jisto však jest, že státy, které musí počítati s operacemi 
	v neschůdných horách, pro budoucnost s tímto prostředkem dopravy počítají a 
	pečlivě jej organisují. Hlavně ve státech severských, kde lze počítati s 
	dopravou na saních, má vojenský tažný pes velikou budoucnost.
	Zmínku zasluhuje konečně i to, že psy vycvičené v 
	revírování a hlídání lze používati úspěšně ve vojsku jako pomocníky hlídek a 
	předních stráží, kde - nadáni svým jedinečným čichem - postřehnou přítomnost 
	nepřítele na veliké vzdálenosti a zjeví svým vedoucím včas nebezpečí, které 
	oni svými smysly postřehnouti nemohou, a uchrání je tak překvapení. Poněvadž 
	překvapení je ve válce první a hlavní podmínkou vítězství nebo porážky, 
	podle toho, překvapili-li jsme nebo byli-li jsme překvapeni, je nutno čeliti 
	mu všemi možnými a dostupnými prostředky. A mezi ty patří jistě také, a to 
	ne v poslední řadě, k tomuto účelu vycvičený pes.