Policejnímu psu přísluší dvojí úloha: úloha psa 
		strážného a úloha psa stopovacího. Úloha první je mnohem lehčí a lze jí psa nejsnadněji naučiti, kdežto druhá klade velké a mnohostranné 
		požadavky jak na učitele tak na žáka.
Nejdůležitější a stopovaného 
		vypátrali, zadržeti a zaštěkati. K výcviku psa na stopě zbývají nám jen 
		dvě možnosti. Téměř každý pes, zvláště v mládí, jeví snahu pospíchali za 
		hozeným předmětem a hráti si s ním. Největší požitek má v dohánění 
		kutálejícího se předmětu. Jakmile však dohnal valící se předmět, tu
		neučiníme-li tak my, pokusí se sám rozkutáleti ho znovu a znovu ho 
		chytit. Známe dále mnoho štěňat, která sama od sebe přinesou hozený 
		předmět pánu zpět, aby jim jej znova předhodil. Takovýto talent ceníme 
		pro budoucí policejní službu velmi vysoko. Pes, který chvátá s vášní za 
		hozeným předmětem a přináší jej svému pánu, bude s nemenší vášní hledati 
		týž předmět, který mu někam schováme, a jakmile ho najde, ihned ho 
		přinese, jen abychom pokračovali ve hře, která se mu líbí. Bude-li vůdce 
		postupovati přesně methodicky, pochopí pes velmi brzy, že nejrychleji 
		lze nalézti schovaný předmět, jde-li po stopě svého pána, který předmět 
		uschoval. První možnost výcviku stopovacího psa byla by tedy dána ve 
		využití této vrozené hravosti.
Druhá možnost je v tom, že pes, vycvičený již k obraně, nebo takový pes, 
		který alespoň jeví k tomu talent, snaží se dohoniti cizího člověka, 
		který ho dráždil a pak před ním prchá a snaží se „vyliti si na něm 
		žáhu" za „rozlitou žluč" jeho zlobením. A opět: cvičíme-li psa správně 
		a methodicky, pochopi velmi brzy, že nejdříve a nejbezpečněji dosáhne 
		svého škůdce, který zmizel již jeho zrakům, když se rozběhne po jeho 
		stopě.
		
Cvičení „apportování" klade na vůdce nejtěžší požadavky, protože je k 
		němu třeba největší trpělivosti. U všech ostatních oborů není nikterak 
		dle mého mínění zapotřebí dávati na jevo příliš mnoho povolnosti, 
		protože při přílišné dobrotivosti vůdcově vyvine se u psa jakési 
		lajdáctví, které vyžaduje pak, aby se se psem zatočilo trochu ostřeji a 
		to ovšem mu nikdy neprospívá. Aby se mi špatně nerozumělo podotýkám, že 
		dojde-li mi trpělivost, nezačnu snad psa mlátiti, neboť cvičiteli nesmí 
		nikdy dojiti trpělivost, protože musí úplně ovládati své pocity a 
		pohnutí. Největší ctnost cvičitelova není v trpělivosti, nýbrž v umění 
		ovládati své pocity a hnutí. Aby mi bylo dobře rozuměno, uvedu příklad: 
		dejme tomu, že cvičím se psem cvičení „daun". Pes už pochopil, co od 
		něho chci a dvacetkrát už mi to dokázal. Zůstane ležet i když se vzdálím 
		na 50 metrů. A najednou si vzpomene, vstane a běží k psinci. Doženu ho a 
		přivedu ho zpět na jeho místo. Opakuje-li se to ještě jednou, pokárám 
		psa přísnými slovy. Jsem přesvědčen, kdybych se psem zacházel stále 
		stejně trpělivě jako v bavlnce a ještě stokrát zavedl ho tímto způsobem 
		na jeho místo, že by mi ještě stokrát utekl. Proto ho ponejprv potrestám 
		slovem, ale podruhé trhnu několikrát u psince ostnatým obojkem. Jakmile 
		chci psu ujasniti, že na můj rozkaz má 
		zůstati ležet, nedokáži toho jinak, než pochvalou a trestem. Pouhou 
		trpělivostí neujasníme psímu mozku nic.
		
Vraťme se však k svému thematu, k výcviku v apportování. Při tomto 
		cvičení radím přece jen k veliké trpělivosti, aby se ve psu nevzbudily 
		nepříjemné pocity, neboť jakmile ztratí chuť k hledaní předmětů, jakživ 
		z něho nebude dobrý stopař, resp. nenajde nikdy ztracený předmět. Neboť 
		na výcvik apportování těsně pojí se výcvik v hledání předmětů a s ním 
		souvisí zase hledání předmětů na stopě. Z toho plyne, že apportování je 
		nadmíru důležitý cvičební článek, či dokonce základ. Samo o sobě nemá 
		apportování pro policejní účely ceny, jenom fakt, že z vášnivého 
		apporteura stane se zcela jistě i pilný stopař, dodává tomuto cviku 
		takové důležitosti.
		
Čtenář poznal z pověděného, že jsem proto, aby se u psa při výcviku v 
		apportování využilo jeho přirozené hravosti. Namítne-li mi někdo, že 
		mnozí popírají správnost takovéhoto výcviku, odpojím, že ti páni 
		kritikové nemají praktických zkušeností v chovu a výcviku psů. Chápu 
		sice, že na př. u loveckého psa nelze užiti této methody, protože pes, 
		který si hraje s hozeným předmětem, obyčejně při tom kňučí a lovecký 
		pes, který by z kňučení vychoval se na psa hafala, nebyl by k potřebě. 
		Donutíme-li psa k přinášení předmětů násilím, vyvoláme tím nepříjemné 
		pocity, spjaté s představou donášení a i když po dlouhém a tvrdém 
		výcviku docílíme toho, že pes skutečně hozený předmět přinese, neučiní 
		to jistě nikdy s radostí, nýbrž jako velmi nepříjemnou povinnost. A 
		kdybychom pak takového psa měli přinutit, aby na kilometr sledoval stopu 
		a hledal ukrytý předmět, byla by to práce ohromně těžká, zdlouhavá a 
		mnohdy úplně marná. U loveckého psa to konečně tak dalece neškodí, 
		vzbudíme-li v něm násilným výcvikem nechuť k donášení, protože u něho 
		vše to překoná lovecká vášeň. Policejnímu psu chybí taková vrozená 
		vzpruha, která by ho přenášela přes všecky nepříjemnosti výcviku, proto 
		ji v něm uměle vypěstujeme tím, že pěstujeme jeho vrozený pud přinášeti 
		hozené předměty. Věcným a odborným výcvikem docílíme pak velmi brzy, že 
		pes brzy pochopí, že nejde o obyčejnou hračku, nýbrž o povinnost, jíž 
		musí dostáti.
Cvičení 11. Apportování
		Při tomto cvičení vůbec neužíváme ostnatého obojku a vůbec zanecháváme 
		každého trestání. Cvičení rozpadá se ve dva oddíly. V prvé části 
		povzbuzujeme a vychováváme ve psu vrozenou jeho hravost v přinášení 
		hozených předmětů, v druhém oddílu cvičíme vlastní nošení předmětů. 
		Spojíme-li oba oddíly, nabudeme pak výkonu odpovídajícího plně předpisům 
		a to tak, že pes rozběhne se za předmětem pouze na rozkaz pánův, sebere 
		jej, přinese jej co nejrychleji pánovi zpět, sedne si před ním a teprve 
		na jeho rozkaz mu jej podá. Nesmíme však hned od počátku vymáhati na psu 
		dokonalé provedení cviku. Tím bychom v něm zcela určitě vyvolali nelibé 
		pocity a právě toho máme se při tomto cvičení vyvarovati. Vždy mějme 
		před očima
		zda si několikrát předmět vyhodí do vzduchu, po-hraje-li si s ním 
		trochu, položí-li jej vůdci k nohám nebo jej upustí několik metrů před 
		ním. Vyrovnání a vysoustruhování celého cviku děje se jen ponenáhlu, 
		když už pes jeví vyvinutou vášeň donášecí, protože i když pak svým 
		korrigováním vzbudíme v něm nelibost, donášecí vášeň jednou již 
		vyvinutá, ji potlačí.
		
Pro první cvičení volíme jako předměty, jež má pes donášeli, nějakou ne 
		příliš těžkou věc. Pár spletených rukavic nebo svinutou a provázkem 
		převázanou punčochu, věchet slámy nebo dřevo asi zdéli 25 cm, ne příliš 
		tenké a ne příliš silné. Dbejme vždy toho, aby se pes před cvičením 
		vyprázdnil. Neposkytneme-li mu k tomu času a má-li toho potřebu, bude se 
		chovat velmi nepozorně, dokud se mu nepodaří ulehčiti si.
Psu poručíme vždy lehnout a pak mu ukážeme předmět (zprvu jen měkké 
		věci, jako na př. rukavice), jímž ho dráždíme, aby se zakousl. Stane-li 
		se, necháme mu předmět, aby si is ním trochu pohrál a porval, za čež nám 
		jistě bude každý pes vděčen.
		
		Za chvíli vyprostíme předmět z jeho zubů tím, že mu z předu nebo se 
		strany zatlačíme ukazovákem na jazyk nebo uchopíme palcem a ukazovákem 
		dolní čelist co možno vzadu a ze spodu a lehce mu ukazovákem stlačíme 
		jazyk. Tak si hrajeme se psem nějakou chvíli a to tak živě, abychom v 
		něm vzbudili živou touhu žádaný předmět lapnouti a dle chuti si s ním 
		pohráti. Při tom povzbuzujeme psa z počátku slovy „chyť ho, ks, ks, ks", 
		později znenáhla změníme rozkaz v „apport ksksks" a konečně si i to „ksks" 
		odpustíme. Odebíráme-li psu předmět, vyřkneme vždy rozkaz „pusť". 
		Konečně ukážeme mu předmět, chviličku ho s ním škádlíme (aniž bychom mu 
		jej však dali uchopit) a pak jej hodíme na několik metrů, při čemž 
		voláme „apport". (Užíváme slova apport úmyslně, ač je to slovo 
		francouzské, protože je libozvučnější, než české ,,přines", psi ho lépe 
		chápou a krom toho je už příliš vžité - ba možno říci mezinárodní.) Pes 
		se ovšem za předmětem rozběhne a uchopí jej, při čemž ho neustále 
		povzbuzujeme; zvláště pak, když uchopil předmět, voláme „tó ibra sem 
		apport" a namáháme se přiměti psa k tomu, aby předmět přinesl k nám. (Při tom často opakujeme 
		povel „apport", aby se psu vštípil do paměti.)
		
U mnoha psů docílíme toho, když začneme ustupovati po zpátku, jakmile 
		pes uchop!! předmět, při čemž voláme „apport sem, tó ibra, apport sem". 
		Jelikož pes už od dřívějška znal rozkaz „sem", rád poslechne i nebude nesnadno tímto malým trikem 
		dostati psa k sobě. Záleží ovšem také na tom, zda pes předmět, jejž byl 
		uchopil, také skutečně donese svému pánu. Většina psů ponese ho více 
		méně daleko k nám a pak ho upustí. Nám však hlavně záleží na tom, aby 
		pes vůbec předhozený předmět popadl a podržel, pročež jakmile se jej 
		dotkne, hned živě ho chválíme 
		a voláme „tó ibra, apport sem". Upustí-li pes přece však předmět, 
		neděláme si z toho prozatím nic, klidně jej sebereme a opakujeme. 
		Jakmile však pes uchopiv předmět ukazuje, ze eventuelně byl by ochoten 
		jej i přinésti, pohybujeme se pozpátku rychle zpět a živě psa voláme, 
		abychom uspíšili a usnadnili tak jeho přichvátání
		s předmětem. Tím docílíme, že ve většině případů doběhne pes s předmětem 
		dosti rychle téměř až k nám a upustí jej blízko nás. Upustí-li předmět 
		cestou, staneme, ihned ho přestaneme chválit, rozkážeme mu však přece, 
		aby došel až k nám a pak se rozejdeme sami pro předmět. Jakmile 
		zpozorujeme, že hra již psa nebaví a že se stává nepozorným, přerušíme 
		cvičení. Jest velmi účelno zopakovali pak se psem cviky vodění na šňůře, 
		sednout, lehnout a přiběhnout na zavolání nebo hvízdnutí.
Druhý oddíl tohoto cvičení je nošení předmětů. Psa učíme, aby podržel 
		tak dlouho nějaký předmět, dokud nedostane rozkaz k puštění. Při tomto 
		cvičení, které jest dosti násilnické, vyvoláme ve psu pocity nelibosti, 
		pročež chraňme se aspoň pro počátek užiti slova přísnějšího, zvláště u 
		psů citlivých. Naprosto nesmíme psa plísniti, rovněž neužijeme ostnatého 
		obojku. Psa k tomuto cvičení přivážeme na šňůru. Jako předmět k nošení 
		nám dobře poslouží dřevo zdéli asi 25 cm, lehké, oblé, asi 2 prsty 
		tlusté. Nikdy však nepoužijeme téhož předmětu, kterého jsme užívali v 
		prvním oddílu při apportování. Raději vůbec necvičme tento druhý oddíl v 
		těsné souvislosti s oddílem prvním, aby psu nebyla patrna jejich 
		spojitost. Nelze totiž mnohdy zameziti, aby se u mnoha psů nevyvinuly 
		při tomto cvičení nepříjemné pocity a představy, spjaté s instrumentem, 
		který psa netěší. Kdybychom nyní cvičili oba oddíly najednou, stalo by 
		se nám, že pes, který rád a ochotně přinášel hozený předmět, pojednou by 
		si ho ani nevšiml, protože užitím téhož předmětu při cvičení druhém, 
		když jsme psa nutili, aby jej dlouho držel, vzbudily se y něm nepříjemné 
		pocity, které se nyní vybavily při spatření předmětu. A bylo by nám pak 
		velmi za těžko,
		obnoviti a znovu vyvolati tak radostné apportování jako dříve. Je také 
		radno při tomto druhém oddílu neužívati rozkazu „apport" nýbrž „drž". 
		Znenáhla pak, jak první oddíl splývá s druhým, odpadne tento rozkaz a 
		celý výkon děje se pak na povel „apport".
		
S vlastním výkonem začneme takto: psu rozkážeme „sednout". Pak uchopíme 
		slevou rukou horní čelist, s jedné strany vtlačíme mu db tlamy palec, s 
		druhé strany ukazovák a střední prst a současně vpravíme mu tam pravicí 
		dřevo upravené k nošení. Levicí vysuneme mu vzhůru horní pysky, pravicí 
		ztlačíme mu pysky spodní, tak, aby nepřišly mezi zuby a dřevo. Veškeré 
		pohyby vykonáme klidně, ale pevně, nezpůsobujíce při tom psu bolestí. 
		Když jsme pravicí stáhli pysky dolů, ponecháme ji jako podporu pod 
		čelistí, kdežto levicí hladíme psa po hlavě, aby se uklidnil. Rozkaz 
		„drž" vyslovíme teprve tenkráte, když pes skutečně klidně drží. Pokud se 
		totiž brání vsunutí dřeva, nevšimne si žádného rozkazu. Snaží-li se pes 
		zbaviti se dřeva, zabráníme tomu pravicí, při čemž však levice podporuje 
		ji tím, že jí uchopíme psa za uši nebo za týl a táhneme ho lehce zpět. 
		Při tom ho malíčkem živě drbeme v kožiše. Tento trik obyčejně okamžitě 
		psa uklidní, zvláště uklidňujeme-li ho slovy „to ibra drž, tak, to ibra 
		drž". Podržel-li pes nějakou chvíli dřevo, poručíme „pusť", při čemž 
		levicí jej pustíme a pravicí uchopíme dřevo. Učinili bychom velkou 
		chybu, kdybychom nyní teprve začli psa chváliti. Pes vztahoval by totiž 
		veškeru chválu na výkon nejposlednější a to je puštění dřeva. Psa musíme 
		naopak chváliti, pokud drží dřevo. Opakujeme celé cvičení dvakrát a 
		teprve po třetí provedeme psa několik kroků. Po několika cvičeních, když 
		jsme psa uchopili levicí za uši nebo za šíj,
		jak popsáno, můžeme pravici vzdálit! a jí pak poklepáváme psa 
		přátelsky, drbeme ho v kožiše a neustále chválíme ,,to ibra drž".
Pozorujeme-li, že pes má v úmyslu dřevo pustiti, zaujme pravice rychle 
		svoje postavení, levicí chytneme psa trochu ostřeji, odpadne na okamžik 
		naše chválení, rozkaz „drž" zazní hlasitěji a určitěji, třeba že ne 
		nepřátelsky. Jakmile se pes uklidní a znovu drží, znova ho pochválíme. 
		Po prvních čtyřech cvičeních necháme psa, aby držel dřevo aspoň 1 minutu 
		a dobu protáhneme čím dále tím více, aby psu se ujasnilo, že hlavní 
		význam celého cvičení tkví v pevném držení předmětu, nikoli v jeho 
		puštění. Prvá cvičení ne-protahujeme déle než 20 minut. Ponenáhlu 
		upustíme od vypomáhání rukama a tu i tam se chvílemi taky narovnáme, 
		protože při dosavadním cvičení stáli jsme u psa shrbeni. Pak to zkusíme 
		s malými pohyby kolem psa, nejprve krok v levo, do předu, v právo, 
		konečně ho i obejdeme. Při tom neustále opakujeme svůj rozkaz. Vydrží-li 
		to pes a nepustí dřeva, zkusíme, půjde-li to už s nošením. Radím, aby se 
		k tomu podnikla malá příprava. Psa posadíme, staneme před ním, poručíme 
		„sem" a couváme před ním po zpátku, při čemž nás pes neustále 
		následuje. To opakujeme asi 5 -6 kráte, pak vsuneme mu do tlamy dřevo, několikrát ho 
		obejdeme a pak vstoupíme před něho, poručíme „sem" a couváme jak svrchu 
		popsáno. Z opatrnosti přidržujeme svou pravici pod jeho čelistí, abychom 
		zabránili vypadnutí dřeva. Pustí-li pes dřevo přece, cvičíme s ním znovu 
		nejprve zase v sedě, ale pak pokročíme v cvičení dále. Nechce-li pes ani 
		pak udržeti dřevo v tlamě, necháme ho jiti za sebou nějakou chvilku bez 
		dřeva a pak, jak couváme pozpátku, mu pravicí zasuneme přece dřevo do 
		tlamy a při tom ihned rozkážeme: „drž!" Dříve, než pes pustí dřevo na 
		náš rozkaz, poručíme mu nejprve sednout. Mimo to však několikrát poručme 
		psu sednout, aniž bychom na něm žádali vydání dřeva a pak mu povelme, aby nás znovu 
		následoval se dřevem. Cvičení zvolna protahujeme až na 1/2 hodiny.
		
Když jsme přešli k nacvičování tohoto druhého dílu celého výcviku, je 
		radno na několik dní první díl, totiž apportování, úplně vynechat. 
		Teprve pak, když pes již dovede dřevo dobře nositi, můžeme vsunouti 
		oddíl prvý, avšak vždy tak, aby přišel na řadu dřív a aby mezi ním a 
		mezi částí druhou uplynula asi čtvrthodina.
Nyní cvičíme již nošení předmětu bez šňůry, pes běhá volně za námi, 
		krokem i klusem. Pak uložíme mu, aby nesl větší předmět ze dřeva, ne 
		však těžší než 1 kg. Učíme ho, aby nosil i jiné předměty a pokaždé 
		začneme tak, jak zde popsáno.
Později můžeme se pokusiti 
		již o to, aby obě části výcviku splynuly v jediný výkon. K tomu upotřebíme předmětu, jehož jsme používali v první, 
		„hravější" části výcviku. Předmět hodíme se slovy „apport"; pes za ním 
		poběží, lapne jej a chvátá s ním k nám. Jakmile se nám blíží, couváme 
		několik kroků nazpět s rozkazem „to ibra apport sem". Musíme dobře 
		pozorovati, kterou chvíli zamýšlí pes upustiti předmět. Abychom tomu 
		předešli, staneme nebo jdeme mu několik kroků vstříc a velíme „drž, 
		sem!", poručíme psu „sedni" a „pusť". Než jsme však poručili vydati 
		předmět, živě psa chválíme. Upustil-li ho však pes přece, jdeme k němu 
		klidnými, ne však příliš pomalými kroky, předmět zdvihneme, poručíme psu 
		„sem",, zasuneme mu předmět do tlamy a rozkážeme „drž, sem". Opakujeme 
		tak dlouho, až pes cvičení provádí dokonale a znenáhla při tom 
		vynecháváme výraz „drž". Postupně házíme psu nejrůznější předměty. 
		Nechce-li některý popadnouti, přivedeme ho k němu, dáme mu jej do tlamy 
		a poručíme, aby jej nesl za námi, při čemž ovšem ho živě chválíme. Cvičíme-li s předmětem, který pes nerad nosí, pro změnu mu předhodíme 
		jednou nebo dvakrát také věc, do které se rád zakousne a kterou rád 
		přinese. Když jsme toto cvičení důkladně psu vštípili, zdokonalíme je 
		tím, že nesmí za hozeným předmětem dříve, dokud k tomu od nás nedostal 
		rozkazu.
Psa přivážeme na šňůru, již držíme v levé ruce. Pes si lehne a my hodíme 
		nějaký předmět. Pes chce za ním, ale poručíme mu lehnout na své místo, 
		nějakou chvíli musí ležet, pak ho pustíme se šňůry a poručíme „apport". 
		To cvičíme tak dlouho, až pes i bez šňůry zůstane ležeti, pokud 
		nedostane rozkaz k přinesení.
Cvičení 12. Hledání ztracených předmětů
		K tomuto cvičení znamenitě se hodí louky s nepříliš dlouhou travou, 
		strnišťata, zoraná pole a pastviny.
Psu, z něhož má se státi pes policejní, nedovolme nikdy, aby se zabýval 
		honbou koček, myší, krys a podobné havěti. Dobrmani, vlčáci i Airedalové 
		jsou vášnivými lovci myší atd., kdežto rottveileři nenacházívají v 
		tomto lovu už takové záliby. Nikdy to psu nestrpme, protože by nás to 
		později při cvičení značně rušilo. Vášeň tuto potlačujeme ve psu hned od 
		začátku výcviku a při každé příležitosti. Podaří-li se nám to, nemusíme 
		se obávati, že by pes při cvičení v přírodě místo své práce honil zvěř. 
		Pracujeme na př. se psem, který honí rád myši, na poli, jež si jimi jen 
		hemží a cvičíme při tom cvičení 1., při čemž každou pozornost, kterou 
		věnuje kde které podezřelé myší díře, odměníme mocným trhnutím šňůrou. O 
		tom, jak odnaučiti psa této nectnosti, pojednal jsem obšírněji v 
		kapitole o poslušnosti. (Cvičení 6. „Fuj".)
Učební plán k tomuto cvičení jest asi takový:
		psu rozkážeme 3 - 4krát přinésti některý předmět,
		který rád nosí, po té ho přivážeme ke stromu,
		patníku, kameni nebo pod. Pak vezmeme předmět
		a odcházíme, při čemž neustále psa na věc upozorňujeme, buď tím, že ji držíme ve výši, nebo
		předmětem pohazujeme a znovu ho chytáme a stále
		při tom psa povzbuzujeme k pozornosti a několikrát opakujeme také rozkaz „apport". Když jsme
		ušli asi 40 metrů, upozorníme psa ještě jednou
		hodně důkladně na předmět tím, že ho vyhodíme
		do výše a necháme padnouti. Pak se vrátíme touže
		cestou zpět, pustíme psa a rozkážeme: „ztratil, apport". Pes snaží se nalézti 
		předmět a my ho povzbuzujeme hlasitým „ztratil". Jakmile pes předmět najde a popadne, zavoláme povzbudivě a přátelsky „apport" a když ho nese, chválíme „apport
		sem, to ibra". Jakmile pes upustí předmět, přestane
		ihned pochvala.
Na otázku, kdy smíme už začíti s cvičením popsaným, odpovídám, že záleží 
		zcela na hledači vášni psa. Nikdy však nezačneme dříve, dokud pes 
		neprodělal aspoň plných osm dní prvé části ve výcviku v nošení, takže už 
		aspoň chápe význam slova „apport" a přinese předmět na několik metrů k 
		pánovi. Je-li při tom pro nošení vášnivě zaujat, můžeme klidně začíti s 
		popsaným cvičením, protože hledáním předmětu zvýší se psu nosiči a 
		hledači vášeň tak, že snadno přemůže pak všelijaké nepříjemné pocity, 
		které snad se dostaví během cvičení.
		
Se psy, nemajícími pro přinášení předmětů takového porozumění, 
		procvičíme první oddíl cvičení 11. patřičně déle a eventuelně to zkusíme 
		s apportováním na velkou vzdálenost. Zjistíme-li při tom, že pes jeví o 
		věc zájem, pokračujeme v cvičení,
		jakmile však zjistíme, že to psa nezajímá, nechme raději všech pokusů a 
		nejprve vycvičme ho důkladně v apportování. Takového psa učíme pak 
		raději, aby hledal našeho pomocníka a jakmile pochopí, že na určitý 
		rozkaz má sledovati stopu, nebude mu za těžko najiti také ztracený 
		předmět. O tom, jak se provádí hledání pomocníka, poučí nás cvičení 14.
Celý výcvik záleží v tom, že určité a stále se opakující vlivy a dojmy, 
		vížící se k některému výkonu, jsou s ním tak spjaty, že chceme-li, aby 
		pes provedl některý výkon, musím v něm nejprve vyvolati zvláštními 
		zákroky zvláštní dojem nebo rozpoložení. Hlavní vliv, působící na psa ve 
		většině případů, jest náš rozkaz. Jsou však i jiné vlivy, vedlejší a 
		těch nesmíme zanedbávati. Na př. sledujme, jak se provádí podle předpisu 
		hledání ztraceného předmětu. Pes si lehne tak, aby neviděl, kam se 
		předmět schovává, pak na otisku nohy nebo přímo u dotyčné osoby dáme mu 
		zvětřit a konečně mu rozkážeme „ztratil - apport". Hlavní dojem psův je 
		nyní náš rozkaz „ztratil, apport", ale jsou tu i vlivy a dojmy 
		vedlejší, totiž větření a lehnutí na rozkaz „daun". Při znaleckém 
		výcviku psa nutno dbáti vždy toho, aby především se vštípil hlavní 
		dojem. Proto, abych mu usnadnil pochopení, oč vlastně jde, netrvám z 
		počátku na tom, aby lehl a ani se nehnul, nýbrž raději ho přiváži. 
		Jakmile totiž odejdu s předmětem, na něhož ho stále upozorňuji, tu pes, 
		aby lépe viděl, co s ním dělám, jistě vstane. Kdybych trval nyní hned' z 
		počátku na přesném provádění cviku a jakmile pes vstane, hned ho káral, 
		tu bych ;mu zatemnil celou věc, protože by nepoznal, je-li účelem celého 
		cvičení hledání předmětu nebo správné ležení dle rozkazu. Teprve jsme-li 
		si jisti, že pes dobře pochopil, co mu chceme, když rozkážeme „ztratil 
		apport", poručíme mu, než s předmětem odejdeme, lehnout. Pak není již 
		zapotřebí, abychom psa upozorňovali na předměty,
		nýbrž prostě, jdeme, nenápadně předmět upustíme a hned se po své vlastní 
		stopě vrátíme. Ponenáhlu stopu prodloužíme na 80 m, protože na stopě 
		příliš krátké zvykl by pes nepořádnému hledání. Místo, aby šel po stopě, 
		prohledával by pole napořád. Upozorňuji při tom, že předmět, jejž mu 
		dáme hledati, nebude nikterak nápadný, a že ho položíme tak, aby psu 
		nebyl příliš na očích. Pomalu přejdeme také k tomu, jak se psu dává 
		zvětřiti stopa před hledáním. Odvážeme ho od šňůry, dovedeme k začátku 
		stopy, přidržíme mu dlaň ruky nebo vnitřek klobouku chvilku před nosem, 
		ukážeme na stopu a poručíme „ztratil hledej!" Z počátku nikterak 
		nekrotíme jeho vášně, se kterou se pustí plným tryskem po stopě, a 
		nenutíme ho k plánovitému, pomalému zkoumání stopy. Ovšem nikdy také do 
		něho nestrkáme, abychom ještě zvětšovali jeho rychlost a bezhlavost, jak 
		to namnoze vídáme na zkouškách policejních psů.
		
Při tomto cvičení především zkoumáme, jak jde vítr. První cvičení 
		provedeme k ulehčení úkolu proti větru. Jakmile však stopu prodloužíme, 
		nesmíme již ji vésti proti větru, protože to by psa svádělo k větření 
		shora, a nevěnoval by stopě náležité pozornosti. Kdybychom cvičili jen 
		při protivném nebo postranním větru, selhal by nám při každé jen poněkud 
		těžší úloze, a staré stopy by už vůbec nerozluštil, i kdyby měl nos 
		velmi jemný. Je-li vítr nepatrný, neškodí konečně hledání proti větru 
		nebo přes vítr, jakmile však vane jen poněkud silnější vítr, vždy dáme 
		psu hledati jen po větru. Později při hledání stopy učiníme několik 
		kliček a záhybů. První záhyb nebudiž příliš ostrý. Přeběhne-li pes 
		kličku, nechrne ho, aby pokud možno sám chybu napravil. Aby pes - 
		ztratí-Ii stopu, nelelkoval, nýbrž snažil se znovu ji nalézti, povzbuzujeme 
		ho slovy „ztratil". Jakmile najde stopu znovu, pochválíme ho „to ibra, 
		ztratil apport, to ibra". Většina psů, jakmile je pustíme po stopě, 
		poběží plným tryskem. Má-li však pes býti užitečným pomocníkem ve službě 
		policejní, musí si navyknouti pomalému a důkladnému prohledávání a čtení 
		stopy. Spatříme-li psa, který krátkým galopem se skloněným nosem čte 
		takřka každý krok stopy, je nám to důkazem, že své věci dobře rozumí, a 
		že pochopil, co se od něho požaduje. Nejlepší prostředek, jak psa 
		příměti ke klidnému hledání, jest práce na řemenu. Neradím však, aby se 
		s ní už teď začlo.
Mohlo by se stati, že bychom tím psa připravili o 
		radost, kterou mu hledání jinak skytá, a krom toho jistě utrpěla by újmu 
		jeho samostatnost, které má při kriminální práci tolik zapotřebí. 
		Pomůžeme si jinými prostředky, na př. že při hledání stopy často 
		kličkujeme. Začínám obyčejně stopu s větrem v zádech, jdu přímo asi 50 
		m, pak zatočím do leva (mám tedy postranní vítr z leva) a jdu opět 50 m, 
		pak zatočím v právo, takže mám opět vítr v zádech, po 50 metrech zatočím 
		opět v právo, takže mám vítr z pravá. Jdu 50 m, položím předmět a vrátím 
		se touže cestou zpět. Předmět položím tak, aby pes od něho dobře mohl 
		zachytit vítr. Nehodím ho tedy ani daleko před konec stopy, ani v našem 
		případě na levo od stopy, nýbrž položím ho buď přímo na stopu, nebo v 
		našem případě na právo vedle stopy tak, aby pes předmětu přímo sice 
		nespatřil, ale přece zvětřil.
Nyní začneme také s tím, jak se větří počátek stopy. Není to nikterak 
		snadná práce, a závisí velmi na nadání psa, naučí-li se tomu čili nic. 
		Pes se při tomto úkolu musí naučiti myslet! Lovecký pes, sledující 
		postřelenou zvěř, má úkol daleko jednodušší. Uvedeme-li loveckého psa na 
		stopu postřelené zvěře, potáhne mu to nos samo k zemi, a uvidíme, s 
		jakou chtivostí possaje do sebe pach zvěře, který v něm probouzí 
		veškeru lovčí vášeň. Krev poraněné zvěře sesílí znamenitě stopu, krom 
		toho bere se stopa osamělým lesem, kde ho nic neruší, nanejvýše stopa 
		jiné zvěře, jež křižuje prvou stopu. Policejní pes má však úlohu značně 
		těžší. Pes, žijící mezi mnoha a mnoha lidmi, má nyní sledovati stopu 
		jednoho z nich. Proto musíme najiti nějakou mocnou páku k jeho jednání, 
		a tou je jednak probuzená vášeň hledati uschovaný předmět, a jednak cit 
		pomsty vůči osobě, jež ho dráždila, který umožní, že pochytí zřetelně 
		právě její stopu. Pokud klademe stopy v území, kde nikdo nechodí, kde 
		půda přijímá a opět silně vydává naše stopy, a pokud předmět neuschováme 
		mezi lidmi nebo jinými předměty, potud není věc tak těžká. Jinak je tomu 
		ovšem, poručíme-li psu, aby vypátral nějaký předmět, patřící osobě, již 
		zvětři', mezi hromadou předmětů jiných, nebo má-li vypátrati osobu, 
		jejíž kapesník dali jsme mu zvětřiti, mezi mnoha lidmi, nebo konečně, 
		má-li sledovati stopu na území, kde se mnoho chodí.
Denně čteme v 
		časopisech celé pohádky o tom, co policejní psi dovedou, a domnívali 
		bychom se tedy, že to není věc tak těžká. Čteme na př., že „v noci z 
		1. na 2. toho a toho měsíce nalezena byla mrtvola zavražděného ve vsi na 
		silnici. Dne 3. odpoledne přivedli policejního psa, jenž zvětřil stopu, 
		sledoval ji tolik a tolik kilometrů do toho a toho dyora, a tam vrazil 
		přímo do světnice, kde zaštěkal nějakého podomka". - Takováto zpráva je 
		ovšem ukrutánský humbug. Tento případ uveřejněn byl kdysi v odborném 
		časopise, a přece jen, uvážíme-li vše, vidíme, že to je naprosto 
		nemožno, aby pes za tak nepříznivých okolností stopu zvětřil. Když 
		zavražděného našli, byl u něho někdo, kdo zjistil, že tu leží mrtvý, a 
		pak běžel věc oznámiti. Kdyby i nakrásně se nikdo k mrtvole nepřiblížil, 
		přece jen přišla soudní komise, jež ji ohledala, a krom toho přišli 
		lidé, již ji odstranili. Víme-li ovšem už předem, kdo je pachatelem 
		činu, nebude nám nikterak za těžko dirigovati psa určitým způsobem a 
		směrem, a přijdeme-li k pachateli, přiměti ho, aby zaštěkal. Laik věří 
		potom, že pes je schopen výkonů podivuhodných, ale my, kteří víme, jak 
		těžko bývá uvésti psa na starou stopu, tomu nevěříme. Naši psi docílí 
		skutečně mnohých krásných výsledků na staré stopě, ale nutno je k tomu 
		systematicky cvičiti. A přece jen nebudeme asi oplývati mnoha 
		specialisty, kteří by dovedli bezpečně sledovati starou stopu. A i tito 
		specialisté budou pracovati s jakousi bezpečností jen za okolností 
		příznivých.
Se psem jsme nyní tak daleko, že ví, co znamená rozkaz „ztratil apport". 
		Nyní nám záleží na tom, aby se položil, zatím co ukrýváme předmět. 
		Není-li pes v cvičení „daun" úplně kovaný, necháme ho ještě na šňůře a 
		přivážeme ke stromu, keři, kameni a pod. a při tom poručíme mu lehnouti, 
		nebo k tomu použijeme zvlášť sestrojeného řemenu. Nejlépe učiníme, 
		procvičíme-li před započetím úlohy se psem důkladně cvičení „daun", aby 
		se mu to znovu vštípilo v paměť, protože jakmile jednou je cvičení v 
		proudu, nesmíme už psa korrigovati, abychom v něm nevzbudili 
		nepříjemných pocitů a tím i nechuti k hledání předmětu. Když jsme ukryli 
		předmět, uvolníme psa, zavedeme ho k začátku stopy, poručíme lehnout, a 
		přidržíme mu klobouk nebo jiný předmět, jejž nosíme u sebe, k nosu, při 
		čemž klidně opakujeme „ztratil apport". Většina psů bude se z počátku 
		vzpírati, když jim podržíme před nosem nějakou věc. Máme-li psa příliš 
		citlivého, a protiví-li se našemu zákroku přespříliš, přidržíme mu 
		předmět u nosu jen malou chvilku, a pak ho pustíme s klidným „ztratil 
		apport". Postupně však zvykáme ho na delší držení předmětu před nosem. 
		Pozorujeme-li, že pes sleduje stopu již s jistým stupněm dokonalosti, 
		začneme s ním cvičiti sledování cizí stopy. Nejprve navykáme ho, aby 
		apportoval předměty cizích osob. Předpokládám ovšem, že do té doby 
		naučil se pes apportovati přesně dle předpisu. Psu poručíme lehnout, a 
		někdo cizí hodí smuchlané rukavice, kapesník, nebo kousek dřeva, my pak 
		poručíme psu, aby předmět přinesl. Nechce-li se chopit předmětu, 
		poručíme mu, aby ho nesl. Jsme-li se psem už tak daleko, že ochotně nosí 
		předměty, patřící i cizím lidem, dáme mu někým schovati některý svůj 
		předmět, jejž pes už měl v tlamě. Vrátí-li se cizinec zpět, dáme psu 
		zvětřiti na jeho klobouku nebo některé jiné věci a pošleme ho po stopě. 
		To děje se za těchže podmínek a rozkazů jeho při hledání na stopě 
		vůdcově.
Počíná-li si pes při cvičení obratně a pohotově,
		začneme s dalším zdokonalováním a doplněním výkonu.
Psa položíme tak, aby neviděl, kam jdeme, a stopu prodloužíme ještě 
		více. Nevrátíme se touž cestou, nýbrž uschovavše předmět vrátíme se 
		velkým obloukem k východišti. Při tom dbejme, aby pes cestou nezvětřil 
		naši zpáteční stopu a nedal se tak masti ve správné cestě. Na př. začnu 
		cestu s větrem po pravé straně, po 100 metrech zahnu v levo, po sto 
		metrech zahnu znovu v právo, ujdu dalších 100 m, uschovám předmět; nyní 
		však se nesmím vrátiti obloukem v právo, protože by pes větřil proti 
		větru mou zpáteční stopu. Proto se vrátím obloukem v levo, po větru. 
		Předmět pokryji zemí, trávníkem nebo kamením, později ho zahrabu 
		hlouběji. Tu i tam jej také umístím někde ve výši, na keři, na kolíku 
		atd., ale vždy tak, aby jej pes pohodlně dosáhl. Nesmíme však těchto vysokých 
		úkrytů používati příliš často, neboť pes by pak každý strom a kolík 
		očmuchával a prohlížel, není-li na něm předmět uschován. Krom toho by si 
		příliš navykl hledati se vztyčeným nosem a toho si nepřejeme. Ponenáhlu 
		užijeme i cest, po nichž se chodí. Zprvu cvičíme jen na cestách, po 
		nichž se chodí jen zřídka, později na frekventovanějších polních 
		cestách, pak na obecních silnicích, konečně na dlážděných silnicích, 
		ovšem docela klidných. Jsem přesvědčen, že jen velmi málo psů bude moci 
		spolehlivě sledovaťi čerstvou stopu na dlážděné silnici. Kdo má takového 
		psa, ať ho nikdy neprodává, protože není k zaplacení!
O výcviku na řemeni a o sledování staré stopy pojednávám v kapitole o 
		„hledání pomocníka".