Již v úvodu jsem napsal, že se nemíním podrobně rozepisovati 
 o technice výcviku psů, poněvadž v tomto oboru máme krásné české příručky pánů V. Matouška a Jar. Drásty.
Chci se čtenářem jenom uvažovati, jak se stanoviska 
 psychologického máme psa řešiti a jak výsledků svého řešení prakticky využíti, 
 abychom se svým postupem při výcviku přirozenosti psa co nejvíce přiblížili a 
 tím z něho také co nejvíce vytěžili. Chci se čtenářem přemýšleti, jak obejíti 
 všechno, co jest psu nepřirozené a co se pes jen velmi nerad a obtížně učí. 
 Chci uvažovati o správné volbě rasy pro určité výkony a druhy služby a hlavně 
 chci docíliti, aby každý, kdo tuto knihu bude číst, ať už psa má anebo si ho 
 teprve míní opatřiti, naučil se psa neustále pozorovati, rozuměti mu a správně 
 o něm usuzovati, to jest v prvé řadě pochopit jeho přirozenosti a teprve potom 
 dle těchto zařizovati postup a způsob výcviku. Nejvíce si cením cvičitele, 
 který mi předvede perfektního psa, aniž by byl studoval nějaký výcvikový 
 předpis. Krásný výsledek, kterého docílil, je mi nejlepším důkazem, že cvičitel 
 přemýšlel, že psovi porozuměl a jednal tak, že také pes porozuměl jemu. 
 Správným jednáním dovedl si mezi sebou a psem vytvořiti onen žádoucí poměr, 
 který podmiňuje úspěšný a také rychlý výcvik. Tím nechci snad říci, že považuji 
 vydané pomůcky výcviku psa za zbytečné, nebo dokonce škodlivé. Naopak, jsem o 
 jejich veliké hodnotě hluboce přesvědčen a vím, že kdyby jich nebylo, neměli 
 bychom daleko tolik vycvičených psů, kterými se dnes honosíme. Tvrdím však, že 
 nějakou šablonu výcviku, nějaké universální směrnice nelze vydati vůbec a 
 cvičitel je také nemůže v žádné příručce, pojednávající o výcviku, hledati nebo 
 spatřovati.
 Pes má svou individualitu, temperament - a charakter jako 
 člověk. Tak jako nenajdeme mezi miliony lidí dvě osoby, jichž individuality, 
 temperamenty a charaktery by byly stejné, tak nenajdeme ani dva psy, kteří by 
 po této stránce byli úplně vyrovnáni. Praktický a schopný pedagog, jemuž je 
 svěřena výchova nejmenších dětí, nesmí vycházeti z předpokladu, že má před 
 sebou plnou třídu šestiletých dětí, s nimiž podle učebné osnovy má za rok 
 absolvovati slabikář. On si musí uvědomiti, že před ním sedí přesný počet, snad 
 30, snad více individualit, temperamentů a charakterů naprosto různých a povede 
 proto jistě těchto 30 dětí ke konečnému cíli - ovládnutí slabikáře - třiceti 
 různými cestami, z nichž některé budou přímé, krátké a pohodlné, ale jistě bude 
 i řada cest trnitých, klikatých a úmorných. Ale zde bohužel není vyhnutí. Kdyby 
 se těmito obtížnými cestami neubíral, nedošel by stanoveného cíle vůbec.
 A právě tak cvičitel, který začne pracovati s mladým psem, 
 nesmí nikdy předpokládati pouze to, že má před sebou psa, kterého podle nějaké 
 příručky prostě naučí, co chce. Chyba lávky. Snad z té příručky bude moci 
 použíti všechno, snad jenom něco, ale možná že také naprosto nic, poněvadž 
 uváděné tam pokyny by mohly býti v naprostém rozporu s přirozeností psa a 
 výsledek šablonovitého a nepromyšleného jednání podle psaných pokynů mohl by 
 se po týdnech úmorné práce rovnati nule, anebo by dokonce mohl způsobiti 
 naprosté znehodnocení třeba i původně schopného a nadaného psa. Cvičitel nesmí 
 zapomenouti, že při výcviku psa vzniká komplikace tím, že zde máme co činiti 
 vlastně se dvěma individualitami, to jest s individualitou psa, ale také jeho 
 cvičitele. Kdo vydává nějaké směrnice pro výcvik psů, může tak učiniti teprve 
 tehdy, když už řadu psů různých individualit sám vycvičil a prostudoval. Získav 
 tak veliké zkušenosti, píše jistě co nejsvědomitěji buď o psu průměrném, nebo 
 popisuje psa určitého. Samozřejmě, že celou věc řeší pod vlivem své 
 individuality, temperamentu a charakteru. Avšak ten, kdo vydanou příručku 
 přijal za pomůcku výcviku, musí si uvědomiti, že jeho vlastní individualita 
 může býti eventuelně pravým opakem autora příručky.
 Mívám často v praksi až 40 cvičitelů, kteří pracují se psy na 
 jednotném výcviku. Přiznám se upřímně, že splniti se všemi psy předepsané 
 požadavky není naprosto nic těžkého. Velmi těžko však je již po několika dnech 
 poznati neschopné cvičitele a vyloučiti je z výcviku, a ještě je těžší, zladiti 
 40 lidí se 40 psy tak, aby zde stálo čtyřicet dvojic v každém směru 
 harmonujících a zaručujících dobré a rychlé výsledky výcviku. Často se mi 
 stane, že až po 4 i 5 týdnech, po důkladné úvaze a prostudování povah lidí i 
 zvířat dvojice rozloučím a tvořím nové, lépe se doplňující. První dojem 
 takovýchto přeskupení bývá často dosti nepříznivý, ale později se vždy ukáže, 
 že jsem uvažoval správně.
 Proto doporučuji, aby každý, kdo psa chce cvičiti a říditi se 
 při tom podle nějaké příručky, si uvědomil, že příručka mu dává jen jakýsi 
 všeobecný nástin postupu práce a že je na něm, aby si ji pro svého psa s 
 ohledem na jeho přirozenost a individualitu náležitě upravil.
 Na samotný výcvik psa jest nám vedle příjemné a ušlechtilé 
 zábavy pohlížeti jako na práci velice vážnou a na psa, jehož míníme cvičiti, 
 jako na surový materiál, z něhož máme vytvořiti něco dokonalého a všeobecně 
 prospěšného. Proto musí cvičitel sebe i psa pro nastávající úkol řádně 
 připraviti.
 Nikdy neskládám mnoho nadějí v lidi, kteří na výstavách při 
 spatření krásných psů a jich výkonů vzplanou a po chvíli odcházejí s drahým a 
 vzácným zvířetem vítězoslavně domů. Předem lituji psa i jeho nového majitele, 
 poněvadž vím, že po krátkém čase si budou vzájemně na obtíž, že si neporozumějí 
 a že není daleká doba, kdy vzácné a třeba i nadějné zvíře bude přecházeti z 
 ruky do ruky a stěhovati se znovu a znovu, jakmile svého dosavadního majitele 
 omrzí.
 Chce-li si někdo opatřiti psa, musí se nejprve zcela 
 nepokrytě a pravdivě vypořádati se svým svědomím tím, že si zodpoví tyto 
 otázky:
 1.Mám psa opravdu rád a neztroskotá moje láska k němu při 
 prvních překážkách a obětech? (Mohu laskavého čtenáře ubezpečiti, že obojích je 
 mnoho.)
 2.Cítím v sobě schopnosti, anebo alespoň mám pevnou vůli 
 osvojiti si je, abych psa dobře vychoval a vycvičil?
 3.Mám možnost vytvořiti psu zdravé a správné podmínky 
 životní?
 4. Budu míti dostatek času, abych se psu mohl věnovati?
 5. Jsou moje vědomosti o psu již takové, abych ho mohl bez 
 úhony převzíti pod svou ochranu a péči?
 A teprve tehdy, mohu-li na všechny tyto otázky s čistým 
 svědomím říci ano, mám morální právo psa si opatřiti. Ve všech případech, kde 
 tomu tak není, shledáváme se často s velikým rozčarováním a vinu samozřejmě 
 nese pes, který „se nevydařil".
 Prosím za prominutí vážené čtenářky, které snad knihu budou 
 čísti, že se na konci této úvahy zmiňuji ještě o jedné otázce, kterou nutno 
 vždy předem vyřešiti, a ta zní: Dovolí mi žena, abych do své domácnosti přivedl 
 psa? Prosím, aby mi bylo dobře rozuměno. Nemám na zřeteli rodiny, kde dámy 
 vládnou. Ale z prakse vím, že hlavní péče o psa (krmení a čištění) spočívá na 
 bedrech hospodyně a je-li tato již tak nutnou denní prací přetížena a veškerou 
 čistotu a pořádek tvoří svou pílí a svýma rukama, pak možná v mnohých případech 
 řekne „ne" a „nechci"! Při tom třeba však může míti pro psa daleko větší smysl, 
 nežli její muž. Zodpověděla si však pravdivě a nepokrytě třetí otázku a řekla, 
 že v její rodině správné podmínky pro život psa vytvořiti nelze, poněvadž byt, 
 který rodina obývá, to nedovolí. Bude tomu tak ve většině rodin, obývajících 
 velkoměsto. Toto resolutni odmítnutí přijetí psa do domácnosti pro svou osobu 
 jenom vítám, poněvadž pes, který nemá výběh na zahradě nebo na dvoře, je obětí 
 lásky svého pána, ještě lépe řečeno paní, poněvadž ona to pravidelně bývá, 
 která s ním desetkrát za den ze čtvrtého poschodí běhá na dvůr, aby se 
 vyprázdnil.
 Poněkud jinak musím ovšem mluviti k dámám, kde podmínky pro 
 držení psa jsou a dámy se proti jeho přijetí do rodiny staví bezdůvodně, 
 většinou pro domnělou nečistotu.
 Ubezpečuji vás, vzácné dámy, že pes jest zvíře vrozeně 
 čistotné a jest nečistotným jen tehdy, když ho lidé takovým sami udělají, t. j. 
 když mu k čistotnosti nevytvoří podmínky a nehledí si ho. Jinak však jest pes v 
 rodině velmi cenným, může způsobiti mnoho dobra a prokázati mnohé cenné služby. 
 Všimněme si zatím jenom toho, jaký příznivý vliv může míti pes na jednotlivé 
 členy rodiny. Muž, který až dosud hledal zábavu a rozptýlení v kavárně a 
 restauraci, našel novou, poměrně levnou a velmi ušlechtilou zábavu ve psu, 
 který se brzo stane věrným jeho přítelem a dobře mu nahradí společnost ne vždy 
 dosti upřímných lidí. Uznávaje práci, kterou žena koná pro psa, uznává a cení i 
 všechny její práce ostatní, které dříve přezíral a nijak je nehodnotil. A jistě 
 by se našla celá řada ještě jiných příkladů, z nichž by bylo viděti, že pes 
 pomáhá vytvářeti pěkný a zdravý rodinný život. A což teprve, kde jsou děti. Pes 
 nejenom že je jejich neúnavným společníkem a ochráncem, ale je při správném 
 pochopení rodičů vzácnou a jedinečnou živou pomůckou ve výchově dětí v lásce ke 
 zvířeti, jest můstkem, po kterém lze snadno vésti zájem dětí o přírodu vůbec, 
 vychovávati z nich lidi, kteří se o přírodu opravdově zajímají, vidí její krásy 
 a přednosti, rozumí jejím tajům, cítí se její součástkou; lidi, kteří budou 
 vždy veselí a šťastni, poněvadž budou rozuměti mluvě a tvůrčí práci přírody, a 
 to je potěší a osvěží vždy, když pod tíhou shonu denního života budou umdlévati. 
 Ano, takový vliv může na děti míti přítomnost psa v domácnosti, a to snad je 
 zásluha tak veliká, že i sebečistotnější žena - matka nějakou oběť pro psa, 
 ochránce a vychovatele svých dětí, ráda přinese.
 Dejme tomu, že si tedy všechny uvedené otázky můžeme 
 zodpověděti kladně, neboť i také domácí paní povolila a schválila příchod psa 
 do rodiny.