| Autor |
Zpráva |
Lionileki
Člen |
# Zasláno: 23 Dub 2012 18:30
- Nahlásit
zdravím a prosím o několik rad, již týden máme doma 11 týdenní štěně-pejska-border kolie, vypadá to, že si na nás celkem pěkně zvyká, na jméno slyší a na přivolání přibíhá už velmi dobře, učíme ho další cviky-sedni, lehni, chůze na vodítku - uměl zatím jen následovat člověka jen tak.
Je poměrně přátelský, ale nerad se mazlí, je drzý a tam, kde cítí , že si může dovolovat, nebere žádné ohledy.
Jediným problémem je jeho výbušnost, neustále doráží (zvláště na mě, na partnera méně) - chce si hrát, ale nezná vůbec míru, jak kousnout, aby to nebolelo. Také v něm nechci podporovat to, že si o hru bude říkat zrovna tímto nepříjemným způsobem - cupovat nohavici, kousat do lýtka, do prstu na nohou nebo bot, případně trhat vlasy a kousat do rukou a ramen. Vždy se neuvěřitelně rozčílí, dokonce štěká a vrčí-bručí (což je u něj docela neobvyklé - venku na ostatni psy je daleko jemnější). Takle se chová, zvláště když jdeme domu z pekné procházky, nebo i doma, přestože vypadá unaveně - má stále dost energie na to jak málo spí. Je to amok. Někdy na mě zavrčí, i když jen proběhne kolem.
Snažila jsem se různě - sklidnit ho držením, ale to se ohání a hryže (docela zle), nebo mu vrazit hračku (těch si moc nevšímá-neudrží pořádně pozornost, rychle se omrzí), která ale zabere jen někdy - ruka je stálý cíl, zkoušela jsem se urazit - ale nic moc nepomáhá. Teď zkoušíme odejít z pokoje a nechat ho po tmě samotného, než se zklidní, nebo mu dáváme nějaké povely za piškot. To docela zabírá.
Jak byste na něj šli vy? Odnaučit štěně útočit na nohavici a boty, a zmírnit jeho hru na přátelskou? a jak ho odnaučit lézt do postele?
díky za konkrétní rady a připomínky
(fora jsem pročítala, ale ráda bych znala přímé reakce)
|
jindra 22
Člen |
# Zasláno: 23 Dub 2012 18:51
- Nahlásit
Něco podobného jsem zažil s mým bývalým psem... sibiřským huskym. Kromě toho, že jsme všichni z venčení chodili s rukama jak Arnold Schwarzeneger. Když jsem přišel z práce, přivítal mě vrčením... Trvalo to tři roky, než se jakž-takž usadil. Máš podle mě problém s dominancí. Chce to jen důslednost, zlaté nervy a trpělivost. Časem se to poddá, věř mi.
|
Eninka
Člen |
# Zasláno: 23 Dub 2012 18:54
- Nahlásit
Lionileki
mám doma už dva roky borderku - fenku a dva roky mám převrácenej život naruby. Cviky že děláte, to dobrý, ale musíte
jej hlavně vychovat a veř mi, že to nebude jen tak.
je drzý a tam, kde cítí , že si může dovolovat, nebere žádné ohledy.
což dělá vcelku každý štěně, protože zkouší, kam až může
zajít.
chce si hrát, ale nezná vůbec míru, jak kousnout, aby to nebolelo.
tak tohle naštěstí neznám
cupovat nohavici, kousat do lýtka, do prstu na nohou nebo bot, případně trhat vlasy a kousat do rukou a ramen. Vždy se neuvěřitelně rozčílí, dokonce štěká a vrčí-bruč
zase, je to otázka výchovy, já jsem vychovatel docela
málo schopnej, jinak by mi psiska tak trochu nepřerostly
přes hlavu, nechám tady prostor ostatním na rady
přestože vypadá unaveně - má stále dost energie na to jak málo spí. Je to amok.
protože je to borderka, ta nemá nikdy dost, opět moje zkušenost. I po větší aktivitě si prostě na chvíli oddáchne a
pokračuje v krasojízdě a pokouší ostatní doma, aby si šli opět
hrát, lítat a vymýšlet kraviny.
Borderku je potřeba "unavit" hlavně psychicky, pořát musí mít
co k "řešení", prostě jí zaměstnat hlavu, já mám v tomto
taky trochu mezery a vidím na ní, jak jsou markantní.
z pokoje a nechat ho po tmě samotného
tak díky mému podobnému nápadu mám úplně zničený dveře
sklidnit ho držením, ale to se ohání a hryže
mně třeba pomůže - chytnu, sedne, pak jí dám ruku zvrchu
za krk, prostě jí tam položím a držím, dokud se nezklidní (teda
teď už ne, ale dřív, když byla rozjívená).
a jak ho odnaučit lézt do postele?
jestli už tam leze a nechcete jej tam mít, tak pořád dokola
vzít, sundat dolů, přidržet, vrátit se, on zase vleze, tak zase
to samé, dokud toho nenechá, ale zase jen můj názor...
Ale to nej nej nej....musíš být šéfem, vůdcem smečky, musíš
psa neustále držet v povědomí, že to jsi ty, ne on.. On se bude
stále snažit se dostat v hierarchii vejš, kam to až půjde a ty
v tom nesmíš povolit, tohle se mi doma ve smečce těžce vymstilo.
|
Grin
Člen |
# Zasláno: 23 Dub 2012 19:02
- Nahlásit
Lionileki
je to miminko a hraje si. Vraž mu do huby hračku kterou může kousat místo tebe. Já bych v tom neviděla zlej úmysl ze strany psa.
|
jindra 22
Člen |
# Zasláno: 23 Dub 2012 19:17
- Nahlásit
Dokud je to štěně, není to zlý úmysl. Ovšem bacha, i štěník si testuje příští životní prostor. Chce to každopádně důslednou výchovu. Nemlátit štěně , ale chovat se jako šéf, jako jeho matka. A nepolevit...
|
davidkova renata
Člen |
# Zasláno: 23 Dub 2012 19:19
- Nahlásit
jindra 22
Máš podle mě problém s dominancí
boooože..
|
jindra 22
Člen |
# Zasláno: 23 Dub 2012 19:23
- Nahlásit
Proč bože? S dominantními psy se dá bezvadně pracovat, jsou chytří. Jenom je třeba vědět, jak na ně.
|
Eninka
Člen |
# Zasláno: 23 Dub 2012 19:26
- Nahlásit
jindra 22
Proč bože?
podle mě proto, že to, co dělá ten štěník není projev dominance, ale klasicky štěněcí móresy , prostě je to děcko,
mimčo šelmy, tak si hraje, pokouší okolí, prostě se chce "bavit"
|
danajasa
Člen |
# Zasláno: 23 Dub 2012 19:38
- Nahlásit
Lionilekihele jestli to myslíš vážně tak zajdi na cvičák,páč ted ti tady radí nejlepčí experti pod sluncem-jednomu se psi rvou do krve pár let a jeden chtěl nechat utratit psa bo se štítí šáhnout mu na koule takže gratuluju si v nelepších rukou
|
Eninka
Člen |
# Zasláno: 23 Dub 2012 19:46
- Nahlásit
danajasa
jednomu se psi rvou do krve pár let
co kecáš kraviny
|
danajasa
Člen |
# Zasláno: 23 Dub 2012 19:53
- Nahlásit
Eninkahele já sem nemenovala tak se k tomu neznej bo třá to nejsi ty,uznávám že někerý body o patro vejš nejsou k zahození,ovšem něco je aáááůů tak si holt nebohej zadavatel musí vybrat co se mu šikne Hlavně aby nedošl k vědeckému poznání že co je psáno je dáno a nezkoušl nebohýho štěníka třá zalehávat do zásoby bo je dominantní bo to tady píšou
|
Eninka
Člen |
# Zasláno: 23 Dub 2012 20:07
- Nahlásit
danajasa
tak se k tomu neznej bo třá to nejsi ty
ahá
|
hancaw
Člen |
# Zasláno: 23 Dub 2012 20:44
- Nahlásit
Mám doma taky borderku nyní čtyřletou a pokud máš možnost zajdi s ním do školky pro štěňata - na tohle co popisuješ existujou hry díky kterým můžeš štěňě korigovat a navíc se ti unaví hrou s ostatními štěňaty svého věku
|
jindra 22
Člen |
# Zasláno: 23 Dub 2012 23:04
- Nahlásit
I u jedenáctitýdeního štěníka lze vypozorovat sklony k dominanci, ne že ne. Netvrdím, že je jej třeba v tom věku zalehávat, drobečka, chudáčka, na to dojde později. Až s ním začne cloumat puberta a pak prodloužená puberta, pokud ji tohle plemeno má. Ovšem opatrnost je na místě vždy.
|
danajasa
Člen |
# Zasláno: 23 Dub 2012 23:19
- Nahlásit
jindra 22I u jedenáctitýdeního štěníka lze vypozorovat sklony k dominanciTys měl bejt f parlamentu,zbytečně tady mrháš svým drahoceným darem
|
kachna_
Člen |
# Zasláno: 23 Dub 2012 23:32
- Nahlásit
davidkova renata
boooože..
nadbooože
Lionileki
Jak byste na něj šli vy?
s chutí bych si to období užila
|
jindra 22
Člen |
# Zasláno: 24 Dub 2012 07:02
- Nahlásit
danajasa
Tys měl bejt f parlamentu,
Taková sfině nejsem.
|
Baico
Člen |
# Zasláno: 24 Dub 2012 07:32
- Nahlásit
danajasa
Pani vy znáte Farunku, květinové dítě. Takže je vám jasné, že jeho potomsstvo se musí jasně projevovat dominatně už v jedenácti týdnech
|
jindra 22
Člen |
# Zasláno: 24 Dub 2012 08:02
- Nahlásit
Baico
Já jen že mám zkušenost s dominancí u svého bývalého psa. Vím jak se choval od začátku. Stávající štěník je oproti němu nesrovnatelný. V dobrém slova smyslu.
|
cangalisa
Člen |
# Zasláno: 24 Dub 2012 09:19
- Nahlásit
hancaw
Souhlas,psí školka bude nejlepší řešení
Jinak teda já mám štěně a projevuje se dominantními sklony nepřijde mi na tom nic zvláštního,někteří psi prostě takový jsou...sem ráda,aspoň to nebude nějaký ořezávátko
|
hancaw
Člen |
# Zasláno: 24 Dub 2012 10:05
- Nahlásit
cangalisa taky teď vychovávám "spratečka" nebo vlastně spíš vychováváme? Proto oceňuju školku - spratečci se vzájemně dominátoří a mě z toho aspoň na chvíli vynechají
|
Eldoguero
Člen |
# Zasláno: 24 Dub 2012 10:19
- Nahlásit
Jen mě tak napadlo, jak je v dnešní době strašně moderní mít "dominantního" psa Škoda jen, že si spousta lidí neuvědomuje co to vlastně dominance (a submise) je a jak se skutečně projevuje. A velmi často si ji pletou s nevychovaností a více či méně mírnými projevy agresivity, na kterou není adekvátně reagováno ...
Plus to oblíbené "zalehávání dominantního" psa na základě jakého vzoru a proč tak tito lidé činí nevím, nevane-li vítr z Vysočiny
Lionileki
Užijte si živé akční a naprosto normální štěně svého plemene, pokud se budete řídit zdravým rozumem, věřím, že vám z něj vyroste normální - akční, živá a neunavitelná bordera
|
cangalisa
Člen |
# Zasláno: 24 Dub 2012 10:51
- Nahlásit
hancaw Mno jéje,akorát popravdě já tu moji suverénku nic učit nemusím,páč všechno umí,fakt nekecám Takové štěně jsem jěště neměla,jsem se těšila jak to bude hezký vše naučit mimi a nakonec mám podezření,že je to miniatura dospělého psa
Eldoguero Souhlasím,neřekla bych ale že mluvím do větru,obzvlášť když mám doma vzorek hned tří kousků úplně jiného založení a u všech to bylo znát odmala k čemu mají předpoklady.
|
RaduM
Člen |
# Zasláno: 24 Dub 2012 11:10
- Nahlásit
Taky mám doma borderáka a ze zkušenosti musim říct, že na bordery perfektně platí tón hlasu. Ono všeobecně asi na dost psů. Takže pokud něco zakazuješ, dej to znát v hlase. Ono takové to, co občas vídám "Ale lumpíku, tohle se nedělá" fakt nezabírá Mně stačí říct jeho jméno výhružným tónem a už kouká co že to udělal. Kupodivu to na něj fungovalo od prvního dne.
Jinak ohledně kousání, já si s ním kvůli tomu jako se štěnětem moc nehrála, to páneček byl odolnější a bylo mu to jedno. Ale i tu opatrnost se musí štěně naučit, takže mu dej najevo, že ti ublížil a hru třeba ukonči. Ty borderovský móresy jako je dorážení a vyžadování hry bych utnula hned v začátcích, protože takový bordery pak uměj bejt pěkně nesnesitelný. Když štěká a něčeho se dožaduje, zkus se k němu třeba jen otočit zády, prostě si ho nevšímat. Nechat ho někde zavřeného povede asi spíš k tomu, že bude ještě víc vyvádět a případně něco zničí, jak psala Eninka.
Ohledně skákání na postel apod. prostě být jen důslední a pokaždé ho hned vzápětí vyhodit.
Ale já mám takovýho nestandartního, klidného borderáka, takže těžko můžu radit no, jen jsem se podělilo o to, co zabírá u nás ;)
|
Sízra Milanová
Člen |
# Zasláno: 24 Dub 2012 11:23
- Nahlásit
danajasa
páč ted ti tady radí nejlepčí experti pod sluncem-jednomu se psi rvou do krve pár let
No jo asi ještě neobjevila ostnáč jako ty chytrý,což?
Lionileki
to je normální štěně divoký, samo to přestane dělat,prostě ho normálně vychovávejte a cvičte a bude uplně v pohodě...já měla jizvy jak feťák od mýho štěněte a vrčela štěkala na mě též
|
jindra 22
Člen |
# Zasláno: 24 Dub 2012 11:55
- Nahlásit
Sízra Milanová
samo to přestane dělat,
... a začne dělat horší věci.
|
Eldoguero
Člen |
# Zasláno: 24 Dub 2012 11:55
- Nahlásit
cangalisa
Souhlasím
S čím konkrétně?
neřekla bych ale že mluvím do větru,obzvlášť když mám doma vzorek hned tří kousků úplně jiného založení a u všech to bylo znát odmala k čemu mají předpoklady.
Netvrdím přece, že ten který pes dominantní není, jen se mi zdá, že v poslední době se každá chyba ve výchově, každý ohnání se 3. měsíčního štěněte u krmení, divočejší způsob hry atd. atd. vydává za dominanci. Přitom to v 99% se skutečně dominantním založením zvířete nemá nic společného.
Navíc bordery doplácí na módnost, pořizují si je často lidi, kteří nemají ani šajn čeho je opravdová, notabene pracovní bordera schopna a nedokáží na její v zásadě naprosto normální chování adekvátně reagovat.
Sízra Milanová
No jo asi ještě neobjevila ostnáč jako ty chytrý,což?
????? tohle nějak nepobírám
|
hancaw
Člen |
# Zasláno: 24 Dub 2012 11:55
- Nahlásit
cangalisa naše se zase snaží napodobit všechno co dělá ta starší je hrozně vtipný to pozorovat obzvlášť když tomu co vlastně dělá tak úplně nerozumí ale dělá to starší tak to musí dělat taky takže do výchovy taky moc nekecám
|
Sízra Milanová
Člen |
# Zasláno: 24 Dub 2012 11:57
- Nahlásit
Eldoguero
????? tohle nějak nepobírám
možná proto že je to určený danajase
|
Sízra Milanová
Člen |
# Zasláno: 24 Dub 2012 12:00 - Změnil/a: Sízra Milanová
- Nahlásit
jindra 22
a začne dělat horší věci.
jistě,začne bejt strašlivě dominantní a zabije své majitele,pokud se nedostane včas do rukou alfasamce s obříma koulema,který by ho zvládnul....
|