| Autor |
Zpráva |
Ketrin
Člen |
# Zasláno: 23 Kvě 2005 08:57
- Nahlásit
Ahoj lidi. Představte si co se mi včera stalo. Bydlíme na samotě, okolo lesy a pole, máme velký oplocený pozemek. Odpoledne už po psí procházce jsem se různě poflakovala po zahradě, psi lovili myši a koupali se v rybníčku. A najednou mi pes přinesl malého zajíčka-vešel se mi do dlaně. Nijak ho nepoškodil, jen oslintal. Soused myslivec řekl, že to je čerstvě narozené mládě, max.tak 2 dny staré. Nechápu, jak si mohla zaječka vybrat jako místo pro vyvedení mladých naši zahradu, kde běhají tři psi (a když jsou v noci a po dobu naší nepřítomnosti zavření na dvorku, tak přece je tam musí stejně všude cítit). Psy jsem zavřela a zajíčka položila na místo, kde se mi zdálo, že by někde ten zaječí pelech mohl být, soused říkal že buď si ho máma najde anebo stejně nepřežije, ať se o to ani nesnažím, že takhle malé mládě člověk nevypiplá. Ráno už tam nebyl, tak ho možná našla, ale taky ho mohla sežrat nějaká škodná. Je mi to strašně líto. Co s tím? Co dělat, aby mi zvěř nehnízdila na zahradě? Na procházce si psy ohlídám, aby mláďatům a vůbec zvěři neškodili, ale zahradu mají k dispozici a nemůžu je mít pořád na očích. A jsou to lovecky vedení labradoři. Máte někdo podobné zkušenosti?
|
Evicka
Člen |
# Zasláno: 23 Kvě 2005 09:47
- Nahlásit
Ketrin, s tímhle nic nenaděláš. My máme taky velkou zahradu, nejen upravenou na okrasnou, zbytek je sad. Zající se nám tam nevyskytují, za to spousta různých ptáků a hlavně ježci. Naši psi je loví, kde můžou a nedá se jim v tom zabránit. Pokud po nich na jedné straně chceme, aby asistovali,a to aktivně při lovu, tak potom po nich nemůžeme chtít, aby zvířátka nechala na pokoji. To se jaksi neslučuje a pes by zřejmě ani nepochopil, co po něm chceme. Podobnou zkušenost s malým zajíčkem jsme taky měli. Našli jsme na původní zahradě zajíčka a zkusili ho šoupnout ke králici, která v té době měla zrovna zhruba stejně stará králíčata. Přijala ho vcelku vlídně, řekla bych, že by se o něj i starala. Zaječí zvěř jev šak nesmírně plachá a nepřizpůsobivá a často umírá právě na stres. Tenhle náš malý zajíc bohužel nepřežil. Stejně by se ti toho tvého nepodařilo vypiplat. Jednou jsem to zkoušela s malými králíky. Postupně mi zdechali jeden po druhém a mou obětavou péči nepřežil z šesti ani jeden. Složení mléka je specifické, nedá se prakticky ničím nahradit, králíčata měla průjem, ač jsem přidávala heřmánkový odvar, vitamíny, prostě všechno marné. Je dobře, že jsi ho vrátila na původní místo. To bylo asi to nejlepší, co jsi mohla udělat. Měla jsi taky zkusit zbavit zajíče lidského pachu. Dělala jsem to tak, že jsem ho třela senem nebo trávou, abych zakryla lidský pach. Je možné, že ho odnesla zajěčka nebo taky škodná. Kdo ví, to se už nedovíš. Labradoři jsou v tomhle fajn, že to přinesou živé. Naši by to okamžitě zamordovali. Tohle je prostě daň přírodě, kterou musíme platit. Zvířata stále vytlačujeme z jejich původních stanovišť, rušíme je v jejich životě čím dál víc, bereme jim veškerou volnost, prostor a všude se roztahujeme, tak musíme počítat s tím, že zvířata stále častěji hledají jiná útočiště, stahují se stále blíže k lidským obydlím. To by byla ale jiná debata. Takže z toho nebuď smutná, může se to stát naprosto každému.
|
Ketrin
Člen |
# Zasláno: 23 Kvě 2005 11:02
- Nahlásit
Jasně, máš pravdu. Jen je to prostě hrozný, když mi ten tvoreček dýchal v dlani a věděla jsem, že pro něj nemůžu nic udělat a že je nejspíš odsouzen k smrti. Vytřít ho senem mě nenapadlo, ale vzala jsem trochu sena a položila ho do něj. Vím, že jsem na něj neměla vůbec sahat, ale byla to instinktivní reakce. Hlavně chci, aby se to neopakovalo. Nejspíš nebyl sám a někde tam budou další. Je to vzdálenější část pozemku, kde jsou jen stromy a zmíněný rybník a psi si tam mohou hrabat (nepřej si vidět, jak to tam vypadá) a občas to poseču křovinořezem. Okolo domu se snažím udržovat jakési kulturní prostředí, nějakou tu kytku a okrasné dřeviny, trávník se seče nakrátko a hrabat se tam nesmí (teoreticky). Asi se teď budu snažit pesany udržet tady, mít je při práci na zahradě v dohledu /budeme cvičit daunování Ráda bych těm zajíčkům dala šanci povyrůst a pak ať si je máma odvede pryč. Ale nevím nevím. Ta naše smečka jsou přece jen lovci. Asi jsem naivní.
|
Lady
Člen |
# Zasláno: 23 Kvě 2005 11:14
- Nahlásit
To je ale náhoda...Já jsem zase včera náhodou přišla k malému ptáčátku nějakého pěvce Dneska ho vezu na záchrannou stanici do Prahy Jinonice
|
Evicka
Člen |
# Zasláno: 23 Kvě 2005 11:40
- Nahlásit
S ptáčwaty to je daleko jednodušší, už jsem odchovala divokého holuba, dvě straky, malou vlaštovku. Jo s tou byla hodně sranda. Kde pořád brát mouchy, že ano, tak jsem šmejdila u všech svých kamarádek po půdách, oknech a sbírala mouchy, taky jsem měla všude rozmotané mucholapky, na to ráda vzpomínám. Holub a straky, tak to byla pohoda. Jednou jsem se dokonce pokoušela o mládě sovy, ale to už bylo hodně zesláblé, a tak umřelo. Jo taky jsme doma v koši na prádlo měli malého divočáka, ale ten taky už byl na pokraji sil, tak taky nic. Rozhodně z toho plyne, že příroda sama dělá přirozený výběr, samice sama zapudí nejslabší mládě nebo mláďata, aby dala šanci těm silnějším. Tak jí velí instinkt k zachování rodu. Z toho plyne, že člověk občas svými marnými snahami se pokouší napravit to, co příroda sama a moudře rozhodla. Máte štěstí, kdo jste z větších měst nebo máte nablízku záchranné stanice. U nás je ještě divočina o o ochraně druhů se v povědomí veřejnosti ví jen málo. A udělat něco, jako odvést ptáče do stanice, tak to by si tady mnozí asi klepali na čelo. Holt doby temna jsou občas i v 21. století.
|
Ketrin
Člen |
# Zasláno: 23 Kvě 2005 13:13
- Nahlásit
Evičko, jak jsi zmínila, že samice zapuzují nejslabší mláďata, vybavilo se mi něco úplně jiného. Moje fena rodila, porod probíhal normálně, všechno si zařídila sama a já jsem jenom přihlížela. Po narození čtvrtého štěněte, poté co je ošetřila, sežrala placentu, plodové obaly atd., náhle začala na štěně krčit pysky a vrčet. Napomenula jsem ji, štěně jsem "promíchala" s ostatními, pak už bylo všechno zase v klidu, narodilo se dalších 6 štěňat. Fenka byla výborná máma, skvěle se o ně starala.
To "nechtěné" štěně -fenečka- nebylo nijak slabé ani nemělo nejnižší porodní váhu. Prospívalo úplně normálně, kdybych je neměla všechny od začátku označené a nevedla si podrobné záznamy, ani bych nevěděla, které to bylo. A nedávno jsem se dozvěděla od majitelky, že jí byla zjištěna nějaká alergie, která jí způsobuje záněty v uších a problémy s análními žlázkami. Ostatní štěňata jsou zdravá.
Ty jsi zkušená chovatelka a tak se Tě ptám, myslíš, že je možné, že fena hned po porodu poznala nějakou anomálii a proto se tak divně chovala?
|
Evicka
Člen |
# Zasláno: 23 Kvě 2005 14:47
- Nahlásit
Ketrin, je to možné. Psi mají ještě(zaplaťpánbůh) instinkty divokých zvířat a pokud z nich člověk nedělá a nevychovává hysterické čubiny, které jsou při porodu úplně mimo, tak si myslím, že fena pozná, že není něco v pořádku. Taky se nám stalo, že fena oddělila některé štěně a my jsem ji donutili se o něj starat a vydatně jí pomohly. Zatím tam nejsou žádné potíže, nebo alespoň majitelé nic neavízovali, ale věřím, že pokud by porod a odchov štěňat proběhl bez přítomnosti člověka, přežila by opravdu jen ta nejschopnější a nejživotaschopnější mlᡡdata. Zákon zachování rodu a přirozený výběr funguje spolehlivě i u psů. Jenže člověk chce vždycky za každou cenu uchovat při životě co největší počet štěňat, nejlépe všechna a všemožně se o to snaží. My nejsme vyjímka. Zkoušíme kde co, ale max. dva dny. Pokud to nezabere, tak netrápíme sebe, fenu ani to nebožátko. Stejně by z toho nic kloudného nebylo.
|
Ketrin
Člen |
# Zasláno: 25 Kvě 2005 08:02
- Nahlásit
Ano, to je rozumné. Já bych určitě např.nekrmila štěně sondou apod.,jak někdy slyším že se dělává. Myslím, že má dostat šanci štěně, které je třeba menší a slabší, ale má se k světu. Ale zachraňovat za každou cenu život, jehož kvalita bude problematická, to ne.
|
Evicka
Člen |
# Zasláno: 26 Kvě 2005 09:01
- Nahlásit
aky jsme sondu jednou zkoušeli, po celém bytě jsem hledala vhodnou hadičku, nakonec jsem použila od nosní odsávačky svojí dcery. Měla jsem sice potíže se zavedením. dělala jsem to poprvé, ale pak už mi to šlo dobře. Jen se štěně musí dát do takové vodorovné polohy, aby se sonda dobře polykala. Injekční stíkačkou jsem opatrně vtlačila dovnitř obsah. Udělala jsem to ten den asi 5x, štěně bylo bez sacího rexlexu, ale nepozorovala jsem žádné zlepšení, tak jsem dala šanci ještě následující den, ale pak musel můj muž stejně štěně utratit. Abych ho takhle krmila celé zhruba tři týdny než začne samo jíst, tak to mě ani nenapadlo. Prostě příroda rozhodla, že tohle štěně není schopné života, tak jen pro ten pocit, že jsem mu dala šanci, tak jsem to zkusila. Jinak pokud je štěně OK a jen jen menší, tak to je jiná. Ale u těchdle ostatních to nemá cenu. Neměla bych ani dobrý pocit při prodeji takového štěňete a vážně bych se bála, co z toho potom bude a jaké zdravotní komplikace se ještě objeví.
|
Ketrin
Člen |
# Zasláno: 26 Kvě 2005 11:22
- Nahlásit
Přesně tak.
Bohužel ale ta naše alergická fenečka se jevila úplně normálně, ničím se nelišila od ostatních. No ale zase to není nic, s čím by se nedalo žít, už jim veterinář vychytal z rozborů, co nesmí jíst a má se jinak super, má skvělé páníčky kteří pro ni dělají první poslední...
|
Evik
Člen |
# Zasláno: 26 Kvě 2005 11:47
- Nahlásit
Tohle sice není o psech, ale taky to jen dokazuje moudrost "matky přírody". Babička chová králíky - "beránky" a když se samici narodila mláďata, po několika dnech od porodu jsme pozorovali, že jedno mládě samice vystrkuje ven z hnízda. Mládě se mělo čile k světu a mlelo sebou, takže jsme ho opatrně strčili zpátky do hnízda. Druhý den ráno jsme mládě našli nacpané až u pletiva dvířek a mrtvé. Máma ho prostě zase vyhodila. Asi taky věděla, že s ním není něco v pořádku....
|
Evicka
Člen |
# Zasláno: 27 Kvě 2005 11:24
- Nahlásit
Dnes mi můj muž oznámil, že budeme mít doma malou srnku. Že při sekání jeteliny byla posekaná, ale vykřeše se z toho. Nestačí, že máme doma ve stodole dvě malé lištičky, psi jsou na ně celí nadržení, teď ještě tohle. Můj muž totiž srnče slíbil naší tříleté dceři. Myslím, že mají oba stejně rozumu. Už se bojím o svoji pracně budovanou okrasnou zahradu. Tak budem muset asi zbudovat ohradu. Ach jo, ať si ji vezme někdo jiný. Nechcete někdo srnče? Pomoc!!!!
|
Ketrin
Člen |
# Zasláno: 27 Kvě 2005 12:16
- Nahlásit
Tuším, že budeme mít taky srnče. Před sekáním sousedových latifundií mají vždycky naši psi za úkol pole proslídit a zalehlou zvěř vyhnat. A co když něco přejdou?!?!?!
|
Evicka
Člen |
# Zasláno: 27 Kvě 2005 12:33
- Nahlásit
Ketrin, tak aspoň budu mít spřízněnou duši a budeme si vyměňovat postřehy. Nebo že by jsem založili společný chov? Docela se toho vážně děsím. Co s ní, až bude dospělá, do přírody nemůže, tak snad nějaká obůrka, vážně nevím a doufám, že k tomu nedojde.
Jinak taky problém. Místo, aby si zemědělci zavolali myslivce se psy, aby jim zalehlou zvěř vyhnali, tak na to kašlou a pak žasnou, kolik mrtvých zvířat po nich zůstává. Mám na ně pro tuhle nezodpovědnost vztek. Naši psi by šli a jak rádi.Srnčí zvěř milují, zajíčky a jiné taktéž.
|
Ketrin
Člen |
# Zasláno: 27 Kvě 2005 12:56
- Nahlásit
Kdyby na to opravdu došlo a potřebovalas ji vyléčenou umístit, tak u nás přímo ve vsi je záchranná stanice pro handicapované živočichy (tak nějak se to oficiálně jmenuje). Ovšem znamená to transport ze severní Moravy do Podkrkonoší, jestli to správně chápu.... ale jestli chceš, zeptám se.
Za chvíli jdu domů a na netu budu zas v pondělí ráno
Měj se
|
Evicka
Člen |
# Zasláno: 27 Kvě 2005 13:23
- Nahlásit
Ketrin, u nás by se z ní samozřejmě stal miláček a chtěli bychom ji mít někde blízko, abychom se na ni mohli jezdit dívat. Takže bych hledala něco u nás. Ale jinak jsi hodná, díky moc. Taky už jdu domů, takže čau čau v pondělí.
|
Ketrin
Člen |
# Zasláno: 31 Kvě 2005 08:10
- Nahlásit
O srnčatech ze smutnějšího konce:
Včera mi psi na procházce "zdrhli"-bylo jasné, že něco navětřili- a za chvíli pes seděl přede mnou a vzorně předával mrtvé srnče, už v dost pokročilém rozkladu. Samozřejmě jsem to hned využila a natáhla mu s ním vlečku.
Myslíš, že mu tím nepletu hlavu, když "vlečka se spárkatou" je samozřejmě blbost? Ale já musím využít vše, co je po ruce.
|