Výcvik obrany - díl 1. - úvod

Autor: Roman (pes@cz-pes.cz), Téma: Výcvik psa
Vydáno dne 22. 11. 2004 (20213 přečtení)




Přáním určitě každého psovoda, který cvičí svého psa pro sportovní nebo služební využití, je mít srdnatého, nebojácného a razantního obranáře. Jak toho dosáhnout? To se pokusím popsat v následujícím textu.



Nácvik tzv. "kontroláku"Ovšem neodvažuji se tvrdit, že postupy zde uváděné jsou jediné správné, nebo že jsou ty pravé pro každého psa. Asi v žádném jiném výcviku totiž neexistuje tolik různých a mnohdy i vzájemně protichůdných metodik jako u obran. Metody, které se pokusím popsat, jsem osobně při výcviku používal a stále používám a myslím si, že přinášejí výsledky.

Dvě u nás nejužívanější metody při výcviku obrany jsou (velmi, velmi zjednodušeně):

  1. Metoda "Na kořist" - u psa dráždíme a rozvíjíme lovecký a kořistnický pud, výcvik obrany je založen na principu lovení kořisti (rukávu). Figurant je pro psa v podstatě kamarád, který mu umožňuje kořist lovit. Tento výcvik při správném provádění nezatěžuje tolik nervovou soustavu psa. Výcvik je pro psa vlastně velmi zábavnou hrou. Při tomto způsobu výcviku můžete i s povahově slabším psem úspěšně skládat některé zkoušky (hlavně IPO1 až 2, SChH1 a ZVV1), což ovšem způsobuje, že do chovu se mohou dostat i povahově slabí jedinci a pak velmi nepříznivě působit na povahové vlastnosti budoucích generací psů.
  2. Metoda "Na zlobu" - u psa rozvíjíme jeho obranný a bojový pud a v podstatě jej učíme bojovat proti figurantovi jako proti velkému protivníkovi. Při výcviku pes s figurantem svádí opravdový boj a tím je nervová soustava psa velmi zatěžována. Povahově slabý pes není schopen tento výcvik absolvovat v celé šíři a mnohdy se takzvaně "zlomí" - dostane se k hranici, kterou nepřekoná a ve výcviku nemůže růst. Ovšem i u tohoto výcviku existují velmi propracované metody jak sebevědomí a povahu psa cíleně rozvíjet a utužovat. Při nesprávném nebo špatně zvládnutém výcviku však může hrozit, že ze psa budete mít agresivní a nebezpečné zvíře. Proto je potřeba mít k tomuto výcviku dostatek zkušeností, nebo cvičit pod dohledem zkušených kynologů.

Začínáme s výcvikem obrany:

Metodika výcviku, kterou se zde pokusím popsat, byla vypracována a popsána už nejméně před dvaceti lety v Německu Dr. Helmutem Raiserem a lze ji úspěšně používat jak při výcviku psů pro služební potřebu, tak i pro civilní sportovní výcvik. Dr. Raiser vycházel jak ze svých vlastních zkušeností získaných při výcviku, tak i z pozorování chování divokých šelem ve volné přírodě. V ČR, pokud jsem se mohl na vlastní oči přesvědčit, tuto metodiku výcviku výtečně ovládají René Konečný a Jiří Ščučka.

Ale nejdřív trochu teorie:

Výcvik můžeme rozdělit do několika postupně navazujících etap, které si později podrobně vysvětlíme:

Etapa: pomůcky: činnost:
1. Rozvíjení zájmu o kořist kůže, pešek Rozvíjení loveckého pudu u štěňat a mladých psů.
2. Lovení malé kořisti kůže, pešky, rukáv Prohlubování loveckého a kořistnického pudu. Figurant psa neohrožuje.
3. Boj o malou kořist rukáv Kořistnický a lovecký pud je na dostatečné úrovni. Rozvíjíme pud obranný. Figurant již psa ohrožuje a nutí jej o rukáv bojovat. Zde může končit sportovní výcvik.
4. Lovení velké kořisti Ringo oblek, různé skryté manžety Zde už pokračuje služební výcvik. Pes začíná lovit velkou kořist (celého figuranta). Figurant zatím psa příliš neohrožuje. Při dráždění se už u psa rozvíjí zloba proti figurantovi (člověku).
5. Boj s velkou kořistí Ringo oblek, různé skryté manžety Pokročilá fáze služebního výcviku. Pes je schopen bojovat s figurantem, i když ten jej tvrdě ohrožuje. U psa vzniká tzv. "bojový pud".
6. Práce v náhubku Skrytý oblek tlumící údery Pes zakročuje proti figurantovi bez možnosti zákusu, tvrdě vytlouká náhubkem (bez snahy kousat).

Z tabulky vidíme, že výcvik postupuje od nejjednodušších činností ke složitějším. V podstatě kopíruje učení mláďat velkých šelem. Mladě vlka také není schopno ihned ulovit jelena, ale rozvíjí své lovecké umění na lovu myší, žab a později například králíků. Teprve až je mladý vlk vyspělý fyzicky a hlavně duševně a i jeho lovecké schopnosti jsou utuženy množstvím menších úlovků, troufne si i větší kořist a postupem času i na jelena.

A ani mladý pes nemůže ihned lovit velkou kořist. Okolo jednoho roku věku není pes ještě vyspělý ani fyzicky, ani duševně natolik, aby byl schopen lovit člověka (jako celek), nebo s ním dokonce bojovat. Pokud k takové činnosti psa přece jen nutíme, vykáže pes sice jakousi zlobu a dokonce i kouše, ale ve většině případů se jedná o strachovou reakci a pes hned na začátku výcviku získá s obranou negativní zkušenosti. Mnohdy je vidět, že výcvik je pak psovi velmi nepříjemný a že za mnohdy "okázalou" zlobou na ještě vzdáleného figuranta se skrývá strach a malá chuť do přímého kontaktu.

Proto je nutné při výcviku postupovat systematicky od nejjednoduššího ke složitějšímu. Hlavně v počátcích výcviku je třeba udělat vše proto, aby byl výcvik obrany pro psa příjemný, zajímavý a aby se na něj pes těšil. S dobře motivovaným psem se totiž pracuje daleko, daleko lépe, než se psem, kterého musíme do výcviku nutit.

Víťa